Schenking bij leven

shyll
Topic Starter
Contacteer: Website

Schenking bij leven

#1 , 30 apr 2008 19:17

Ik ben de tweede jongste van een gezin van 5 kinderen.Ik woon samen met een gehandicapte broer in bij mijn ouders ... Nu willen mijn ouders mij het huis in schenking geven om er zeker van te zijn dat mijn broer en zussen mij en men broer niet op straat zetten na hun overlijden.
Toen we dit verzoek aan de notaris voorlegden zei die onmiddelijk dat dit wettelijk niet kon ? is dit zo ??? Kunnen mijn ouders bij leven hun eigendom niet aan 1 van hun kinderen schenken ?
Ik dacht dat dit kon maar indien niet dan heb ik een tweede vraagje : Na dit bezoek aan de notaris zouden ze hun huis aan mij willen verkopen , welke prijs moeten zij hiervoor vragen ? De werkelijke waarde of mogen ze het aan mij verkopen voor een symbolisch bedrag ?
Uitkijkende naar verhelderende antwoorden alvast mijn oprechte dank aan allen !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 30 apr 2008 21:48

Waarschijnlijk zal je dan ook de plicht hebben om in ruil voor het huis levenslang voor je broer te moeten zorgen en misschien ook voor je ouders. Indien dit zo is, dan moet op papier staan.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 mei 2008 10:31

Schenken kan wel. Maar dit is geen garantie dat je na het overlijden van je ouders niet uit het huis gezet wordt.

Als je ouders immers meer wegschenken dan het beschikbaar deel (in dit geval 1/4), moet je wat je teveel ontvangen hebt teruggeven. Of je zou het aandeel van je broers en zusters moeten kunnen afkopen.

scorpioen

Reclame

paling

#4 , 01 mei 2008 16:32

even een bijkomend vraagje .
de afkoopsom is dit dan aan de waarde op de datum van de schenking of de waarde op de datum van het overlijden erflater ?

en kan er geen vruchtgebruik verkregen worden ?

en wat als ze het huis zouden kopen op lijfrente ?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”