Ik werd door de politie op de hoogte gebracht van het feit dat mijn broer overleden is. Mijn broer met wie ik al 13 jaar geen contact meer heb, woont sinds een jaar in Tenerife, is niet getrouwd en heeft geen kinderen. Wel woont hij reeds 13 jaar samen met zijn vriendin. Deze vriendin heeft nu telefonisch contact met me opgenomen met de vraag of ik een gedeelte van de begrafeniskosten wil betalen. Crematie zou 2500€ kosten.
Is er een gevaar dat ik moet opdraaien voor die kosten als zijn vriendin deze niet betaald en voor eventuele schulden die mijn broer zou hebben?
Is er iets wat ik best doe om zeker geen problemen te krijgen.
Zijn vriendin heeft me ook gevraagd een document op te stellen waarin ik afstand doe van het lichaam van mijn broer.
Graag raad.
Beste
Wie zijn de ergenamen?
Ergenamen moeten blijkbaar zoiezo opdraaien voor de kosten van de begrafenis (morele plicht), maar...had je broer nog centen op de rekeningen? Deze werden normaal wel geblokkeerd, maar de begrafeniskosten kunnen wel nog van deze rekening worden uitgevoerd. Altans zolang er een actief (positief) saldo is. Indien niet, moeten de kosten op één of andere manier toch betaald worden en dan is het opnieuw ten laste van de ergenamen. (verdeling van de nog openstaande kosten)
Let wel! Als jij mogelijk van broer zou erven en je doet de aanvaarding van de erfenis onder voorrecht van inventaris, dan nog zijn de begrafeniskosten te betalen (heb ik vandaag zelf vernomen). Misschien ook bij verwerping van de erfenis.
Best eens langs de notaris gaan, want mss gelden er andere wetten in het buitenland.