Echtgenoot 5 maand overeden . In verband met de vrijgave en verdeling van de goederen ondervindt ik als echtgenote de grootste moeilijkheden.
Even in het kort geschets : gemeenschap van goederen, onze twee kinderen aanvaardden de erfenis : ik 50 - zij 50 (tekenden de akte van erfopvolging). Door moeilijkheden met één kind die zich niets wil aantrekken, gaf de notaris mij een volmacht voor bovenvermelde vrijgave en verdeling. Ten minste één bank aanvaardt mijn volmacht niet; gevolg : tegoeden en effectenportefeuille blijven geblokkeerd. De bank wil dat onze onwillige dochter opdracht geeft (tekent) om de effectenportefuille over te schrijven, wat zij weigert. Zij beweren (de bank) dat de enige mogelijkheid is als ik verzaak aan het vruchtgebruik en bijgevolg dat de kinderen nu kunnen beschikken over hun deel min afhouding van mijn deel van het VGB.
1) Is het misschien interessant om uit de impasse te geraken dat ik het vruchtgebruik NU opneem ? (74 jaar)
3) Laat ik al het vruchtgebruik berekenen door notaris ?
2) Een bank raadt mij aan een goede maar zeer dure advocaat/fiscalist te raadplegen voor de afhandeling van deze vrij gecompliceerde erfenis. Ik ben minder geneigd dit te doen gezien de duur van een eventuele tussenkomst, de honoraria en omdat ik dan een definitieve breuk vrees met mijn dochter en haar familie.
IK HOOP DAT IEMAND MIJ TOCH EEN HINT KAN GEVEN WANT HET WORDT ECHT ONMOGELIJK VOOR MIJ OM DIT ALLEEN OP TE LOSSEN.