Wij zijn gehuwd sinds 25 jaar onder het wettelijk stelsel. Mijn echtgenote is 10 jaar ouder. Zij heeft 2 kinderen uit een vorig huwelijk, het ene kind is 8 jaar jonger dan mij, het 2de kind 16 jaar jonger dan mij. Ik heb zelf geen kinderen. Geen adoptie van de stiefkinderen.
Indien ik eerst overlijdt dan gaat alles via mijn testament in volle eigendom naar mijn vrouw.
Indien mijn vrouw echter eerst overlijdt dan erven beide kinderen de blote eigendom van de volledige nalatenschap en ik het vruchtgebruik en dat zou wel problemen kunnen geven. Een deel van ons vermogen is afkomstig uit een erfenis van mijn overleden ouders (nooit apart gehouden dus gemeenschappelijk bezit – deel eigen woning mee betaald, gemengd met spaargeld, enz.). Ook heb ik nog een groepsverzekering (wil eenmalige betaling in kapitaal) te ontvangen als ik met pensioen ga. Bedoeling van een groepsverzekering is een aanvulling op het pensioen maar de kinderen zouden de omzetting van het vruchtgebruik kunnen eisen op het spaargeld. Door de automatische veroudering tot een verschil van 20 jaar met het oudste kind zou er wel eens niet veel meer kunnen overblijven van mijn groepsverzekering.
- Nu heb ik een testament waarbij mijn stiefkinderen van mij alles erven als ik kom te overlijden. Ik zou er eventueel op kunnen wijzen dat ik mijn testament aanpas als één van hen de omzetting van het vruchtgebruik zou eisen om zo de omzetting tegen te gaan.
- Is een aanvullende bescherming mogelijk door aanpassing huwelijkscontract ? Keuzebeding langst leeft al heeft ? Beding van aanwas ?
- Kan mijn echtgenote in haar testament opnemen dat een deel van het geld in volle eigendom aan mij kan toekomen voor zover dat het bedrag beperkt wordt tot de beschikbare reserve van 1/3de ?