Verdeling huis voor overleiden

vraagtzichaf
Topic Starter

Verdeling huis voor overleiden

#1 , 28 sep 2015 13:11

Even de situatie schetsen.
Grootvader overleden in 2010
Groetmoeder leeft nog
Mijn moeder overleden in 2012
Er zijn nog 5 broers en zussen van mijn moeder(nonkels en tantes dus), waarvan er nog 1 woonachtig is bij mijn grootmoeder thuis.
Nu wil die tante in het huis blijven, ook als mijn grootmoeder zou te komen overleiden.
Nu heb ik dit alles via via moeten vernemen, en hier geen duidelijke details van de plannen hierover gekregen.
Wat ik heb verstaan zou mijn tante, mijn zus en mijn deel (het deel van mijn overleden moeder) van het vruchtgebruik willen uitbetalen, de andere tantes en nonkels willen hun deel vruchtgebruik "geven" aan deze tante, en voor hun zou er dan pas geld komen als deze tante zou overleiden.
Klopt dit? Is dit in vanuit mijn standpunt intressant? Kan ik hier achteraf nog iets van horen, bij het effectief overleiden van mijn grootmoeder?

Thx voor de hulp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
patjebrussel

#2 , 28 sep 2015 15:57

In geen enkel geval aanvaarden, voor zover er daar iets te 'regelen' valt. Is voor jou zeker geen interessante zaak, voor de anderen trouwens ook niet om zomaar een huis weg te geven.
Als je grootmoeder komt te overlijden, eis je je deel op. Teken NIETS.
Je kan ook je deel nu duur verkopen.

duma

#3 , 28 sep 2015 16:09

Ik begrijp ook helemaal niet wat je tante jullie zou uitbetalen? Zij heeft toch geen vruchtgebruik; jullie ook niet. De enige die vruchtgebruik heeft, is (vermoedelijk) de grootmoeder. En welke 'vruchtgebruik' zouden jullie tantes en nonkel dan geven? Ik kan eigenlijk niet volgen met hetgeen er voorgesteld wordt.

Reclame

vraagtzichaf
Topic Starter

#4 , 28 sep 2015 18:32

@duma..ik dacht er net hetzelfde over..ik zal wel zien..ik vond het allemaal maar raar en dingen die toch niet correct klonken..maar ik ben nu ook geen expert..dat wordt afwachten om te zien wat er dan wel aan de gang is en dan topic verderzetten

wanton

#5 , 02 okt 2015 19:17

Als die tante wil blijven wonen, met akkoord van de anderen, dat zij dan een normale huur betaalt aan de anderen.
Allen moeten akkoord gaan , want één van de erfgenamen kan gewoon de verkoop vragen , na het overlijden van grootmoeder.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”