Mijn man en ik besloten vorig jaar om onze woning te verkopen en een nieuwe woning aan te schaffen. De woning werd te koop gesteld in september en vrij vlug daarna tekenden wij een aankoopcompromis voor een nieuwe appartement, toen mijn man plots overleed. Mijn man en ik hadden samen 2 kinderen, hij had ook nog een zoon uit een eerste huwelijk. Mijn stiefzoon verzette zich tegen de aankoop van het nieuwe appartement, omdat hij vreesde te weinig te erven van de gezinswoning. Vermits ik niet meer onder de aankoop uit kon, hebben mijn eigen kinderen onmiddellijk en zonder voorwaarden getekend dat ik het appartement alleen kon aankopen. De stiefzoon heeft het tekenen van de aankoopakte tegengehouden tot ik een onderlinge overeenkomst ondertekende waarin ik hem een som beloofde uit te betalen bij verkoop van de gezinswoning. Door dit document te ondertekenen, worden mijn eigen kinderen nu eigenlijk benadeeld bij de verdeling van de erfenis. Ik riskeer ook niets van de verkoop van het huis, waar ik met mijn man 18 jaar woonde, over te houden.
Ik lijd emotioneel al 6 maanden onder deze situatie. Ik ben niet alleen mijn man plots kwijt, ik heb ook alles alleen moeten regelen voor zowel de verkoop als de aankoop. Bovendien ervaar ik het onverwachte handelen van mijn stiefzoon, waar ik vroeger nooit onenigheid mee had, als emotionele chantage.
Kan ik deze beslissing (de overeenkomst) nog aanvechten? Of kan ik via een advocaat een klacht indienen wegens emotionele chantage?
Met vriendelijke groeten,
F.
ps: er was geen testament en geen huwelijkscontract