kan bewindvoerder aangesteld worden als pa nog bekwaam is

croos
Topic Starter

kan bewindvoerder aangesteld worden als pa nog bekwaam is

#1 , 03 mar 2015 20:54

Kan een voorlopige bewindvoerder al aangesteld worden als de langstlevende ouder nog bekwaam is.
De overblijvende ouder wil dit op voorhand regelen. Kan dit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 03 mar 2015 21:00

Indien je LL ouder dat echt op prijs stelt, dan zal dat wel kunnen. Vermoedelijk wil de LL ouder problemen i.v.m. geld voorkomen. De ouder moet wel 3 % van het loon afgeven aan de bewindvoerder.

croos
Topic Starter

#3 , 03 mar 2015 21:06

wat bedoel je met 3% loon?
Kan de ll ouder daar autonoom over beslissen wie er bewindvoerder wordt?

Reclame

Creatief

#4 , 03 mar 2015 21:09

Van het pensioen dat de LL ouder ontvangt, krijgt de bewindvoerder 3 % als vergoeding voor zijn boekhouding, aanmaken van het dossier, telefoons, administratief werk, ...

Ik denk het wel, dat de ouder daarover kan beslissen als dit gemotiveerd is.
Het is wel een dure oplossing. Ik zou het eerder neerschrijven in een wilsbeschikking, die gekopieerd wordt voor elk kind.

willyboy

#5 , 05 mar 2015 11:58

3 procent staat in de wet ....maar dit is een giller van formaat .Mijn ouders staan 5 jaar onder bewind .Dit heeft al 10.000 euro gekost .Je moet niet denken dat iemand een pensioen heeft van 1000euro/maand dat een bewindvoerder werkt voor 300euro/jaar .Hij maakt al foto copy voor 1,5 euro PER STUK .
Als iemand in bewindvoering is ...Dan is er een geld zaak in de familie .Ene die meer wil als andere.Bewindvoerders zijn derde die eten van familiale miserie.

ippa

#6 , 06 mar 2015 08:32

De wetgeving omtrent de bewindvoering veranderde in de loop van het voorbije jaar: ondermeer de beheerkosten kunnen tot 0 % herleid worden als er een familiale band is tussen de bewindvoerder en de beschermde persoon.
Zelf ben ik reed 5 jaar bewindvoerder over mijn moeder: tot nu toe heeft de vrederechter de beheerskosten herleid van 3 % naar 2 % op de inkomsten. Vanaf het opmaken van de volgende beheerstaat kan dit 0 % worden.

willyboy

#7 , 06 mar 2015 09:21

Gelieve in 2 zaken groot verschil te maken .
1) een bewindvoerder in familie kring .
2) een bewindvoerder aangesteld door vrederechter buiten de familie .

De langstlevende echtgenoot(e) is niet vanzelfsprekend bewindvoerder .Deze beslissing ligt in handen van de vrederechter .
Hoe moeilijk het soms is ...Hou het A.u.b het bewind in de familie kring .
EIS van de vrederechter dat hij een vertrouwings persoon aanstel .Lees de documenten heel goed .Er komt een oproeping brief van de vrederechter .Raadpleeg een advocaat voor de vrederechter de hamer laat vallen .Je zulk maar enkele dagen tijd hebben .Hij stapt dan naar de onbekwame en vraagt ...hoe maak je het (zonder zich bekend te maken +reden wat hij daar komt doen.)

Creatief

#8 , 06 mar 2015 14:25

3 procent staat in de wet ....maar dit is een giller van formaat .Mijn ouders staan 5 jaar onder bewind .Dit heeft al 10.000 euro gekost .Je moet niet denken dat iemand een pensioen heeft van 1000euro/maand dat een bewindvoerder werkt voor 300euro/jaar .Hij maakt al foto copy voor 1,5 euro PER STUK .
Als iemand in bewindvoering is ...Dan is er een geld zaak in de familie .Ene die meer wil als andere.Bewindvoerders zijn derde die eten van familiale miserie.
Standaard wordt er 3 % ingehouden van het pensioen. Voor de overige administratieve taken zoals beantwoorden van brieven van kinderen, telefoons, dan komt er een extra honorarium bij. Die bijkomende administratie stemt overeen met het honorarium van een advocaat. Meestal zijn het ook advocaten, die deze taken op zich nemen. Je hoort ook wel eens dat deze advocaat-bewindvoerders doorgroeien naar vrederechter.

Creatief

#9 , 06 mar 2015 14:27

Gelieve in 2 zaken groot verschil te maken .
1) een bewindvoerder in familie kring .
2) een bewindvoerder aangesteld door vrederechter buiten de familie .

De langstlevende echtgenoot(e) is niet vanzelfsprekend bewindvoerder .Deze beslissing ligt in handen van de vrederechter .
Hoe moeilijk het soms is ...Hou het A.u.b het bewind in de familie kring .
EIS van de vrederechter dat hij een vertrouwings persoon aanstel .Lees de documenten heel goed .Er komt een oproeping brief van de vrederechter .Raadpleeg een advocaat voor de vrederechter de hamer laat vallen .Je zulk maar enkele dagen tijd hebben .Hij stapt dan naar de onbekwame en vraagt ...hoe maak je het (zonder zich bekend te maken +reden wat hij daar komt doen.)
Een bewindvoerder uit eigen familiekring aanduiden is vragen om problemen en zeker als de verstandhouding niet goed is onder de kinderen. Ik zou deze taak enkel aanvaarden als ik enig kind zou zijn, en anders mogen ze dat jobke van me hebben.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 mar 2015 14:30

Kosten kunnen inderdaad oplopen dat komt oa door de tarieven die van toepassing zijn bij officiële bewindvoerders.
die € 1,5 per copie zal ook de prijs op de griffie zijn.

willyboy

#11 , 08 mar 2015 12:57

Kan bewindvoerder 3procent nemen als getrokken persoon(onbekwame) een erfenis ontvangt ?.Dit beschouwende als inkomen .
Kan hij 3 procent nemen over interesten van spaarboekjes ??.Ook dit beschouwend als inkomen ?

Creatief

#12 , 08 mar 2015 15:00

Kan bewindvoerder 3procent nemen als getrokken persoon(onbekwame) een erfenis ontvangt ?.Dit beschouwende als inkomen .
Kan hij 3 procent nemen over interesten van spaarboekjes ??.Ook dit beschouwend als inkomen ?
Wat een taal? Is dit een vraag?

Op bovenstaande vraag zal ik je nogmaals antwoorden:

- Kan de bewindvoerder 3 % als vergoeding afnemen van een erfenis, die de onbekwame ontvangt: Neen en ik zeg nog eens NEEN.
- Kan hij 3 procent nemen over interesten van spaarboekjes ??.Ook dit beschouwend als inkomen ? Neen en ik zeg nog eens NEEN.

Bovenstaande zijn geen inkomens, die vatbaar zijn voor vergoeding tegen 3 % .

Op welke inkomens kan de bewindvoerder zich wel 3 % toeëigenen?

- brugpensioen, pensioen, ziekte-uitkering, loon uit werken (maar zal niet meer kunnen werken aangezien hij onbekwaam is), invaliditeitsuitkering.

Bij het forumonderdeel "Stel een vraag" spuug je je gal uit over bewindvoerders en informeer je de overige lezers dat je er heel veel van weet. Ook via pb's liet je me dat weten.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 51&t=62136" onclick="window.open(this.href);return false;

Toch ken je de basisprincipes niet van bewindvoering en geef je foutieve informatie door aan lezers.

Een advocaat-bewindvoerder, aangesteld door de vrederechter moet zijn boekhouding niet verantwoorden aan de familie. Hij moet enkel zijn boekhouding verantwoorden aan de vrederechter.

mozareke

#13 , 28 mar 2015 17:05

Creatief. Tot aan het overlijden van mijn moeder (feb 2014) ben ik 9 jaar voorlopig bewindvoerder geweest over mijn moeder. En voor alle inkomsten van mijn moeder dus ook intresten uit kapitalen, terugbetaling van belastingen, pensioen kreeg ik van de vrederechter toelating om 3% aan mezelf uit te keren. Let wel dat ik dat elk jaar moest aanvragen met een verzoekschrift aan de vrederechter. Ook voor de verkoop van haar woning heb ik 1000€ mogen overschrijven naar mijn rekening.

willyboy

#14 , 29 mar 2015 22:10

Alle toelatingen inzake betaling aan bewindvoerder liggen in handen van de VREDERECHTER .De ene vrederechter is de andere niet .Voor verkoop van huis kende de vrederechter 2500 euro toe (in mijn geval).

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”