Inkorting schenking buiten erfdeel

a162378
Topic Starter

Inkorting schenking buiten erfdeel

#1 , 24 feb 2015 19:49

Stel iemand doet een week voor zijn huwelijk een schenking aan zijn partner van 100000 euro buiten erfdeel.
De schenking is geen deel van huwelijkscontract.
Het koppel heeft op dat moment nog geen kinderen.
Een week later trouwen ze.

Stel 10 jaar later zijn ze getrouwd, hebben ze twee kinderen en sterft de schenker.

De vraag: Dient die 100000 euro toegevoegd te worden aan de fictieve massa om de wettelijke reserve van de kinderen te bepalen?

Bedankt bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 24 feb 2015 20:06

Jazeker. De fictieve massa wordt gevormd door de tegoeden op dag van overlijden plus alle schenkingen ooit gedaan.
Indien zo iemand de partner volledig wil bevoordeligen : huwelijksstelsel algemene gemeenschap met clausule ' langst leeft, al heeft'.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

a162378
Topic Starter

#3 , 24 feb 2015 22:49

Stel nu dat de schenking niet als schenking zou gegeven worden, maar dat er een som in gemeenschap gebracht wordt.
Telt dat dan mee als fictieve massa?

Reclame

Creatief

#4 , 27 feb 2015 19:50

Jazeker. De fictieve massa wordt gevormd door de tegoeden op dag van overlijden plus alle schenkingen ooit gedaan.
Indien zo iemand de partner volledig wil bevoordeligen : huwelijksstelsel algemene gemeenschap met clausule ' langst leeft, al heeft'.
Wanton, dit is niet helemaal correct. Wij zitten nu in een gerechtelijke verdeling. We zijn geen 30 jaar terug gegaan voor de ontvangen schenking. LL ouder overleed in januari 2008. Bij de gerechtelijke notaris heb ik het klaar kunnen krijgen om enkel de schenkingen te laten inbrengen tot januari 2001.

De termijn van inbrengen van schenkingen wordt soms zowel door de eisende als werende partij overeengekomen.
Ik had nu het geluk dat ik de verwerende partij met me mee had en de gerechtelijke notaris onmiddellijk zijn goedkeuring gaf.
Persoonlijk wou ik niet verder terug gaan omdat ik zelf twijfelde aan een bedrag dat we in 1998 of 1997 hadden gekregen. Ik wou niet van m***** beschuldigd worden. De tegenpartij liet zich bij elke schenking vangen. :lol: :lol: :lol:

wanton

#5 , 27 feb 2015 19:58

Inderdaad, als alle erfgenamen hetzelfde ontvangen hebben en er zijn geen andere erfgenamen, kan zo iets overeengekomen worden. Bovendien, men is niet verplicht de inkorting te vragen. Als zoals in het aangegeven punt de begunstigde de moeder van de kinderen is heeft een vraag tot inkorting weinig zin.
Maar de idee om een bedrag in de gemeenschap te brengen is te verkiezen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”