Beste forumleden,
Na mijn nog lopende perikelen met de nalatenschap van mijn moeder wil ik toch graag zelf al enkele regelingen treffen, maar ook hiervoor graag jullie advies/commentaar.
Situatie: Man - Vrouw / gehuwd wettelijk stelsel / 1 dochter / 1 kleinzoon.
Wij willen "het beschikbare deel" van elk van ons voorzien voor onze kleinzoon.
1) Volstaat hierover een handgeschreven testament (beiden elk zijn eigen testament) het welke wij zouden bewaren in de bankkluis?
2) heeft er iemand een voorbeeld van aub?
3) Klopt het dat "verkregen erfenissen op naam blijven en dus niet in de huwelijksgemeenschap komen? en zo ja dienen deze dan apart vermeld te worden in het testament?
case2:
Mijn schoonmoeder wil aan een schenking doen van een effectenportefeuille waarvan zij de helft in VE +50% VG heeft en de helft is in NE van haar zoon, zij wil dit doen met de aangetekende brieven van schenker naar begunstigde en omgekeerd, of eventueel laten registreren bij FOD Financiën (bij neerlegging dient men dan onmiddellijk de 3% te betalen?
Nu het registratiekantoor Antwerpen Italielei weg is, dient men dan naar Aalst te gaan om dit te doen weet iemand dat?
graag jullie advies en als het moest kunnen een voorbeeld voor het testament en de schenking
alvast bedankt
marina