Aanslepende verdeling van nalatenschap afgesprongen

koalabeertje
Topic Starter

Aanslepende verdeling van nalatenschap afgesprongen

#1 , 06 apr 2014 17:31

Beste,

Verleden jaar is mijn vader gestorven en liet een geldbedrag achter van 100.000€, dit geld kon verdeeld worden onder 4 erfgenamen waaronder ik.
Vermits er voorheen een probleem was met een broer die destijds volmachtdrager was en beweerde dat hij 10.000€ had gekregen van mijn vader toen deze in het ziekenhuis lag met een snelvorderende dementie. Hierdoor sleepte de zaak nogal lang aan. We hadden er onze bedenkingen over vermits we niet echt overtuigd waren van zijn oprechtheid.
Zie: 10.000 € van zieke vader overgeheveld naar zijn bankrekening op forumoverzicht; Misdrijven tegen personen of goederen.

Veertien dagen geleden zijn we naar de notaris geweest voor een verduidelijking van de betalingen destijds van pa en om tot een verzoening te komen.

Vermits de notaris die 10.000€ als een handgift beschouwde liet hij dit onderwerp achterwege.
Enkel ging het over die 100.000€.
Mijn andere broer stelde de voormalige volmachtdrager een vraag over die 10.000€
Maar hij antwoordde hem bitsig toe dat onze pa hem die beloofd had en dat hiertegen niets te beginnen was.

We kwamen met zijn allen tot een akkoord voor de verdeling over die 100.000€.
Ook voor de notaris was dit ok. Hij liet ons weten dat we nog een brief kregen om het akkoord schriftelijk te bevestigen.
Uiteindelijk hebben er drie het akkoord terug verzonden, behalve de broer die een bitsig antwoord kreeg tijdens de verzoeningspoging.

Gisteren ben ik met hem gaan praten en het ligt nog heel gevoelig, wat begrijpelijk is. Hij liet me weten dat hij er nog lang over wou nadenken én zijn vrouw wilde niet dat hij het formulier zou terugsturen. Dit uit haat naar die andere broer opdat hij zijn aandeel niet zou krijgen. Ze liet ook duidelijk verstaan dat het haar niet interesseerde dat anderen hierdoor hun deel niet kregen. En hij.... hij zei niets.

Wie kan me raad geven over dit alles?

Alvast hartelijke dank,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 apr 2014 19:20

De wet is overduidelijk:
alle schenkingen moeten eerst ingebracht worden alvorens te verdelen.

Broer moet dus zijn 10 000 EUR eerst terug inbrengen.
Dan kan er worden verdeeld: (100 000 + 10 000)/4= 27500 EUR voor elke erfgenaam.

Heeft de notaris dat dan niet gezegd?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

koalabeertje
Topic Starter

#3 , 06 apr 2014 19:59

Die 10.000€ werd door de notaris beschouwd als een schenking. Vandaar dat er alleen over die 100.000€ gesproken werd om te verdelen.
En neen, de notaris heeft daar niets over gezegd. We kregen voor de verzoeningsdatum een map thuis gestuurd met kopieën over bankuittreksels, briefwisseling m.b.t. registratierechten en een overzicht wat er betaald was met pa zijn bankrekening. Niets over die 10.000€ dus. Moeten eerst die schenkingen terug in het nalatenschap ingebracht worden?
Maar hoe moeten we dit aanpakken om alles terug op de rails te krijgen?

Bedankt voor uw antwoord,

Reclame

Rica

#4 , 06 apr 2014 23:31

Schenkingen moeten worden ingebracht ter bepaling van de fictieve massa. Indien de schenking(en) kleiner of gelijk is aan het beschikbaar deel mag de schenking behouden blijven. Indien het beschikbare deel echter overschreden wordt moet het meerdere aan de concrete inbreng onderworpen worden, dus teruggeven worden (art.n 843 en 844 BW). In casu moet de broer de 10.00 euro m.i. niet teruggeven, gezien het binnen het beschikbaar deel valt. Een ander aspect is weliswaar de bewijslast van de 'handgift', maar ik vrees dat dat woord tegen woord blijft als er geen schriftelijk bewijs (meer) bestaat. En dan is het afwegen of het de moeite loont om dit voor te leggen aan de rechtbank ...

k.b.

#5 , 07 apr 2014 09:28

Die 10.000€ werd door de notaris beschouwd als een schenking. Vandaar dat er alleen over die 100.000€ gesproken werd om te verdelen.
En neen, de notaris heeft daar niets over gezegd. We kregen voor de verzoeningsdatum een map thuis gestuurd met kopieën over bankuittreksels, briefwisseling m.b.t. registratierechten en een overzicht wat er betaald was met pa zijn bankrekening. Niets over die 10.000€ dus. Moeten eerst die schenkingen terug in het nalatenschap ingebracht worden?
Maar hoe moeten we dit aanpakken om alles terug op de rails te krijgen?

Bedankt voor uw antwoord,
Laatst gewijzigd door k.b. op 27 mei 2014 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.

koalabeertje
Topic Starter

#6 , 07 apr 2014 10:30

Inderdaad, daar ben ik dus ook bang voor. De notaris heeft ook andere dingen te doen. Enkelen van ons waren al blij dat we een jaar na van overlijden van pa rond de tafel gingen zitten. Het had vlotjes kunnen verlopen, en over die 10.000€ hadden we nadien nog naar de rechtbank kunnen stappen. Tenminste, zo zie ik het toch.
Maar mijn vraag is: moeten we hierover de notaris inlichten of moet er nu naar een advocaat gegaan worden om ieders deel te bekomen? Vredegerecht? Of nog gewoon wachten?

Hartelijk dank voor uw antwoord.

k.b.

#7 , 07 apr 2014 11:02

. .
Laatst gewijzigd door k.b. op 27 mei 2014 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.

koalabeertje
Topic Starter

#8 , 07 apr 2014 11:24

Inderdaad heel vervelend, dat zijn huwelijk er van af hangt. Zuiver gezien is dit een aangelegenheid onder pa zijn kinderen en niet van aangetrouwde familie. Ik had toch ergens gelezen dat er sinds verleden jaar of dit jaar een wet in voege was getreden om de procedure "uit onverdeeldheid te treden" toch te beperken tot een jaar? Meen ik toch...... of toch max. 10 jaar?

Hartelijk dank voor uw antwoord

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”