Ondertussen is het 1 en ander al wat uitgeklaard.
Ik dacht ik schrijf het hier maar even neer, misschien kan het nog van pas komen voor anderen.
De verdeling
Er is wel degelijk sprake van documenten door een notaris die zich uitspreekt over de verdeling na het overlijden van grootvader en vader.
Grootmoeder heeft dus vruchtgebruik en 50% naakte eigendom van appartement en garagebox.
Nonkel heeft 25%.
Moeder heeft via huwelijk van overleden vader 12,5 %
Mijn broer en ik hebben 7,5% via overleden vader.
Onderhoudskosten
Na consultatie van een advocaat en notaris zijn enkele dingen duidelijk geworden.
Voor de onderhoudskosten kunnen ze blijkbaar enkel bij de nonkel aankloppen.
Onderhoudskosten zijn niet overerfbaar door kleinkinderen bij een vooroverlijden van in dit geval onze vader.
Verkoop/verhuur
Niemand heeft ergens recht op zolang er via de vrederechter geen procedure afgehandeld is om een voorlopige bewindvoerder aan te stellen
Die procedure stelt dat grootmoeder niet meer in staat is haar eigen goederen te beheren waardoor die worden overgedragen aan een familielid.
Dus verhuren? verkopen? inboedel aanraken? Daar komt niets van in huis.
Grootmoeder leeft nog en heeft alles nog in handen op dit moment behalve een financiële rekening waar nonkel reeds jaren volmachthebber van is.
conclusie
- er wordt niets verkocht/verhuurd zolang er geen voorlopige bewindvoerder is aangesteld door de vrederechter
- Deel van moeder en ons kan niet aangesproken worden voor onderhoudsgelden.
- Een korte rekenoefening heeft ons nota bene geleerd dat er voldoende middelen zijn om
grootmoeder in alle luxe in een privaat RVT voor de komende 24 (!!) jaar te onderhouden.
Waarom er dan met ons, die het kleinste deel van al in handen hebben, rond de tafel moest gezeten worden blijft ons onduidelijk.
Net zo min als de stelling dat onze moeder hier geen betrokken partij zou zijn.
mvg