Toen mijn moeder overleed werd haar rekening bij de bank geblokkeerd en vertelde men bij de bank terloops dat ingeval een echtgenoot overlijdt, ALLE bankrekeningen van beide partners geblokkeerd worden.
Ik zei dat ik dat wel straf vond, wat is dan de zin van te trouwen met een huwelijkscontract met scheiding van goederen? De notaris zei destijds (toen we trouwden) dat we elk een bankrekening moesten hebben op eigen naam.
Maar volgens de bank (Fortis) moeten ze de rekening altijd blokkeren, ongeacht het huwelijksstelsel.
Onlangs las ik ergens dat een bank de eigen rekeningen van de nog levende echtgenoot moet vrijgeven bij vertoon van het huwelijkscontract (dus eentje met scheiding van goederen) - bij Fortis sprak men daar toen niet van.
Aangezien we geen van beiden van plan zijn te sterven is dit niet dringend, maar ik zou wel willen weten hoe het nu eigenlijk in elkaar steekt? Kan de Fortis weigeren mijn eigen rekening te deblokkeren, al heeft mijn echtgenoot met die rekening niets te maken?
Maakt het eventueel verschil als de overleden echtgenoot een volmacht heeft?
Dat rekeningen op beider namen en op de naam van de overleden echtgenoot geblokkeerd worden vind ik wel normaal