Erfenis

RM
Topic Starter

Erfenis

#1 , 07 dec 2013 09:25

In kort uitgelegd:
Gezin vader - moeder met 4 kinderen waarvan de kinderen een geldelijke schenking kregen in 2012 via bankoverschrijving waarvan niets geschreven staat bij de notaris.
Beide ouders zijn overleden begin november dit jaar .
Dienen de kinderen deze schenking zelf aan te geven aan de fiscus ongeacht het bedrag ? Kunnen zij bij stilzwijgen een extra boete krijgen indien ze het toch te weten komen?
De fiscus zelf heeft betreft deze schenking hierover nog geen melding gemaakt aan de kinderen.
Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 07 dec 2013 14:17

De kinderen moete die schenkingen vermelden in de successieaangifte. Ze zullen bij de erfenis gevoegd én alsdusdanig belast worden.
De fiscus gaat hier niets over vermelden want zij weten -normaal gezien- niets over het bestaan van deze schenking.
Het zijn de erfgenamen die zelf alles moeten aangeven. Fiscus kan wel controleren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 07 dec 2013 14:40

Als het geld dat de kinderen hebben ontvangen afkomstig is van een verkoop OG , een verzekering of een andere eerfenis , is de Registratie wel degelijk op de hoogte van het bestaan van die gelden. Men zou verschieten van hun informatiebronnen. Zij zullen er dan ten gepaste tijde op terugkomen en de nodige successierechten als dusdanig wel invorderen. Laat het zo ver niet komen , met een fikse boete erbovenop. Geef die bedragen aan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

RM
Topic Starter

#4 , 07 dec 2013 19:03

Daar het geld via bankoverschrijving gedaan is naar de rekeningen van de erfgenamen ,hebben enkel de banken weet ervan.
Het is van hun eigen privévermogen , van kasbons.
Zijn die geregistreerd dan en dusdanig gemakkelijk traceerbaar?

roharro

#5 , 07 dec 2013 20:16

Daar het geld via bankoverschrijving gedaan is naar de rekeningen van de erfgenamen ,hebben enkel de banken weet ervan.
Het is van hun eigen privévermogen , van kasbons.
Zijn die geregistreerd dan en dusdanig gemakkelijk traceerbaar?
Als je die schenking niet hebt laten registreren (met betaling schenkingsrechten) zijn die niet geregistreerd.
Zoals u zelf aangeeft zijn die traceerbaar via de bankgegevens.

wanton

#6 , 07 dec 2013 20:22

Je kan er in dit geval idd over zwijgen, zeker als het om geen te groot bedrag gaat. Eigenlijk creëren de kinderen zo zwart geld , wat voor problemen kan zorgen in bepaalde situaties. Ik wil er nog op wijzen dat een erfenis in het eigen vermogen komt. Bij echtscheiding kan men die som dan vooraf opeisen , voor de verdeling. Hier is dat niet het geval , dat bedrag behoort aan de gemeenschap. Men kan de herkomst niet officiëel bewijzen. BIj een echtscheiding wordt die erfenis dus mee verdeeld. Dit is al meermaals voorgevallen. Maar u beslist wat te doen!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

RM
Topic Starter

#7 , 08 dec 2013 20:05

Iedereen bedankt voor de reacties !

Marie-Rose

#8 , 14 dec 2013 13:28

Mijn schoonvader is jaren geleden gestorven,dus had mijn man daar een deel in.Mijn man is ondertussen ook overleden,maar heeft een zus nog in leven.Wij hebben samen 1 zoon.Naar wie gaat de erfenis als mijn schoonmoeder ook komt te sterven?

roharro

#9 , 14 dec 2013 13:41

Mijn schoonvader is jaren geleden gestorven,dus had mijn man daar een deel in.Mijn man is ondertussen ook overleden,maar heeft een zus nog in leven.Wij hebben samen 1 zoon.Naar wie gaat de erfenis als mijn schoonmoeder ook komt te sterven?
Volgens de wettelijke erfopvolging naar uw schoonzus en uw zoon. Ieder de helft, tenzij er een testament is.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”