erfenis

patje8
Topic Starter

erfenis

#1 , 09 apr 2013 14:36

In het testament van mijn grootouders staat vermeld dat mijn vader alles erf na hun dood.
Mijn grootvader is reeds overleden maar mijn grootmoeder heeft nog het vruchtgebruik.
Ondertussen is mijn vader echter hertrouwd zonder contract.
Als hij nu sterft voor mijn grootmoeder, heeft zijn vrouw dan samen met ons (de 3 kinderen) recht op deze erfenis?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
k.b.

#2 , 09 apr 2013 16:16

Testament grootouders ... ik denk dat een testament persoonlijk dient te zijn. Dus één testament voor twee personen lijkt mij niet OK.

Is uw vader enige erfgenaam ? Indien hij nog broers of zussen heeft respecteerd het testament hier ook al niet het feit dat deze bevoorecht zijn en dat enkel vrij kan beschiklt worden over het beschikbaar deel.

Indien je vader hertrouwT zonder contract ken zijn nieuwe partner niets verwerven door erfenis van jullie zijde.

Jullie 3 zullen dan de erfenis krijgen ... uw grootmoerder haar nalatenschap gaat dan naar haar kleinkinderen .
Als alles klopt zijn jullie bovendien de enige kleinkinderen ?

k.b.
Laatst gewijzigd door k.b. op 09 apr 2013 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.

wanton

#3 , 09 apr 2013 20:54

Opgelet k.b. , als vader hertrouwT en daarna overlijdt voor zijn moeder , komt zijn vrouw - spijtig genoeg- wel tot de erfenis. De blote eigendom gaat idd verder naar de kleinkinderen. Zijn vrouw echter bekomt het vruchtgebruik van zodra grootmoeder komt te sterven. Dat is niet leuk voor de kinderen. Men kan dat vruchtgebruik uitkopen , maar of dat zo voordelig is , durf ik betwijfelen.
Te overwegen is dat de man een contract afsluit dat heel zijn erfenis in volle eigendom bij zijn kinderen terechtkomt. Dit kan voor alles behalve de gezinswoning. Zo iets is wel te regelen via een notaris. Ik verwijs naar de Wet-Valkeniers.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

k.b.

#4 , 09 apr 2013 21:17

Opgelet k.b. , als vader hertrouwT en daarna overlijdt voor zijn moeder , komt zijn vrouw - spijtig genoeg- wel tot de erfenis. De blote eigendom gaat idd verder naar de kleinkinderen. Zijn vrouw echter bekomt het vruchtgebruik van zodra grootmoeder komt te sterven. Dat is niet leuk voor de kinderen. Men kan dat vruchtgebruik uitkopen , maar of dat zo voordelig is , durf ik betwijfelen.
Te overwegen is dat de man een contract afsluit dat heel zijn erfenis in volle eigendom bij zijn kinderen terechtkomt. Dit kan voor alles behalve de gezinswoning. Zo iets is wel te regelen via een notaris. Ik verwijs naar de Wet-Valkeniers.
Yep , begrepen ...

k.b.

j.demoor

#5 , 11 apr 2013 08:21

“Art.745.De kinderen...erven van hun ouders...zonder onderscheid van...Zij erven voor gelijke delen en bij hoofden...Art.745bis.§ 1. Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘In het testament van mijn grootouders staat vermeld dat mijn vader alles erf na hun dood’.Uit de behoefte aan voornoemd testament leid ik af dat die grootouders nog andere kinderen(of plaatsvervullers) dan uw vader hebben of dat die grootouders de ouders zijn van uw moeder.

“Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn OVERLIJDEN slechts één kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat.Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(B.W.).

“Art.895.Een testament is een akte waarbij de erflater, voor de tijd dat hij niet meer in leven zal zijn, over het geheel of een deel van zijn goederen beschikt, en die hij kan herroepen.”(B.W.).
Grootmoeder is nog in leven en kan dus haar testament herroepen.

Bij grootvaders overlijden verwierf(eventueel ingekort) uw vader wat uw grootvader hem naliet in blote eigendom en verkreeg grootvaders echtgenote het vruchtgebruik ervan.

Sterft uw vader vóór uw grootmoeder dan erven zijn kinderen de blote eigendom die hij reeds verwierf bij testament van uw grootvader. Bij grootmoeders later overlijden wordt die blote eigendom van de kinderen van rechtswege hun volle eigendom zonder nieuwe successierechten. Sterft grootmoeder vóór vader dan wordt vaders blote eigendom daardoor zijn volle eigendom en is daarop voornoemd art.745bis van toepassing t.a.v. zijn tweede echgenote.

“Art.1039. Iedere uiterste wilsbeschikking vervalt , indien degene ten voordele van wie zij gemaakt is, de erflater niet overleeft.”(B.W.).
Het testament van uw grootmoeder ten gunste van uw vader VERVALT dus bij het vóóroverlijden van uw vader. Ofwel maakt uw grootmoeder dan een nieuw testament ofwel wordt dan bij haar overlijden de wettelijke erfopvolging toegepast.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#6 , 11 apr 2013 16:46

Bij grootvaders overlijden verwierf(eventueel ingekort) uw vader wat uw grootvader hem naliet in blote eigendom en verkreeg grootvaders echtgenote het vruchtgebruik ervan.

Sterft uw vader vóór uw grootmoeder dan erven zijn kinderen de blote eigendom die hij reeds verwierf bij testament van uw grootvader. Bij grootmoeders later overlijden wordt die blote eigendom van de kinderen van rechtswege hun volle eigendom zonder nieuwe successierechten. Sterft grootmoeder vóór vader dan wordt vaders blote eigendom daardoor zijn volle eigendom en is daarop voornoemd art.745bis van toepassing t.a.v. zijn tweede echgenote.
Patje,
ik wil niettemin bevestigen wat ik eerder schreef. Wanneer een kind overlijdt tussentijds zijn beide ouders , heeft hij normaal een deel in blote eigendom geërfd bij het eerste overlijden. Wanneer hij dan zelf overlijdt , wordt enkel de blote eigendom vererfd aan zijn erfgenamen en blijft het vruchtgebruik bij de tweede ouder. Bij overlijden van die tweede ouder , erven de kleinkinderen het deel van de 2e grootouder in volle eigendom. Het vruchtgebruik op het deel dat via vader is vererfd gaat als een soort 'uitgesteld vruchtgebruik' naar diens echtgenote. De kleinkinderen worden ( in jullie geval) dus pas volle eigenaar als de echtgenote van hun vader ook is overleden. Zijn echtgenote wordt dus steeds vruchtgebruiker van het deel van grootvader , ongeacht de volgorde van overlijden. Eventueel op te lossen , zoals gezegd , via wet-Valkeniers.
Toet-anch-Amon

j.demoor

#7 , 13 apr 2013 08:49

‘Sterft uw vader vóór uw grootmoeder dan erven zijn kinderen de blote eigendom die hij reeds verwierf bij testament van uw grootvader‘. Grootmoeder behoudt het vruchtgebruik zo lang zij leeft,zodat het niet tot vaders nalatenschap behoort bij diens vooroverlijden. Krachtens welke RECHTSPRAAK of RECHTSLEER kan vaders tweede echtgenote dit vruchtgebruik dan wel ‘erven zonder het te kunnen uitoefenen’ tijdens grootmoeders leven ?
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#8 , 13 apr 2013 16:52

Voor deze zaak ga ik verder op mijn praktijkervaring. Ik ken of vind een corresponderend wetsartikel niet. Ik heb wel geleerd dat een weduwe niet gestraft mag worden voor het feit dat haar echtgenoot sterft voor zijn tweede ouder , waardoor hij slechts een blote eigendom bezit. Indien die echtgenoot na zijn moeder zou sterven , heeft hij volle eigendom bij zijn overlijden en is er geen discussie dat zijn echtgenote ( 1e of 2e) daarvan het vruchtgebruik erft. Om dit te vermijden krijgt die echtgenote dus het vruchtgebruik zodra schoonmoeder overlijdt. De volle eigendom van die schoonmoeder gaat evenwel helemaal naar de kleinkinderen.
Het zgn. eventueel vruchtgebruik , dat ontstaat bij de dood van de echtgenoot, wordt een actueel vruchtgebruik bij overlijden van schoon/grootmoeder.
Twee jaar geleden heb ik , na bericht van de Registratie, een bijkomende aangifte gedaan voor een weduwnaar , die na het overlijden van zijn schoonmoeder , ineens vruchtgebruiker werd van 1/6 van het ouderlijk huis. Zijn vrouw had bij overlijden van vader 1/6 in blote eigendom geërfd. Zij was echter voor haar moeder overleden.
In eigen familie was de weduwe van mijn kozijn verrast en blij toen ze , bij de verkoop van het ouderlijk huis , toch een deel ontvangen heeft, als vergoeding voor het vruchtgebruik van 1/4 woning.
Toet-anch-Amon

wanton

#9 , 14 apr 2013 02:08

Ik heb deze tekst gevonden.
Ook een vonnis van het Vredegerecht van Charleroi van 1995. Nergens een verwijzing naar een wetsartikel.

Zie ook volgend citaat : vanwege notaris D'haenens

Wat is een "eventueel vruchtgebruik" ?
Soms doet zich een situatie voor waarin een langstlevende echtgeno(o)t(e) een eventueel vruchtgebruik krijgt. Dit eventueel recht kan nadien "geactualiseerd" worden (dit is omgezet worden in een effectief vruchtgebruik).
Een voorbeeld :
Vader overlijdt en moeder erft het vruchtgebruik van zijn nalatenschap. De naakte eigendom gaat naar zijn 2 kinderen Bart en Mia, ieder voor de helft. Als nadien ook Bart overlijdt (vóór de moeder) erft de echtgenote van Bart het eventueel vruchtgebruik op het aandeel van Bart in de nalatenschap van zijn vader. Als later ook moeder sterft, dooft haar vruchtgebruik uit en wordt het eventueel vruchtgebruik van de echtgenote van Bart geactualiseerd.
Toet-anch-Amon

j.demoor

#10 , 16 apr 2013 08:19

Bedankt voor uw opzoekingen en toelichtingen.

Inmiddels vond ik :
‘Het arrest dat de eiseres(GT) het recht ontzegt om vanaf die datum(23 okt.2005=overlijden schoonmoeder EF)haar erfdeel van het vruchtgebruik op het deel dat haar man in blote eigendom heeft ontvangen in de nalatenschap van zijn vader op te eisen op grond dat de nalatenschap van J-M,T(=echtgenoot GT) enkel ‘op de goederen die voorhanden waren op de dag van zijn overlijden,31 juli 1996 betrekking’ kon hebben,’met uitsluiting van de goederen die slechts in blote eigendom best(onden),schendt voornoemde wettelijke bepalingen(art.915bis,920,922,617,al.4 B.W.),Cass. C.09.0630.F,4 november 2010,Juridat (http://jure.juridat.just.fgov.be/?lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;)

Dit cassatiearrest bevestigt m.i. voornoemd ‘eventueel vruchtgebruik’

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”