Beste,
Graag had ik wat meer info ivm een erfstelling over de hand.
Er is er een erfstelling over de hand tussen ouders en kleinkinderen, waarbij de ouders hun goederen via schenking of testament aan een of meer van hun kinderen (de bezwaarde) geven, met de last om deze goederen uit te keren aan de kleinkinderen (de verwachters), doch niet verder dan de 1e graad (art. 1048 BW).
Dat is een methode die meestal aangeraden is bij situaties waar de grootouders de kinderen niet meer vertrouwen en de kleinkinderen safe willen stellen.
Ik heb echter nog nergens gelezen over welk deel dit gaat. Kan me dit toepassen op het resevataire gedeelte van de erfenis (wat dus normaal voorbehouden is voor de kinderen) of enkel op het vrij beschikbare gedeelte?
Indien dit op het reservataire gedeelte toepasbaar is dan zou je dat kunnen gebruiken als een optie om je kind te gaan onterven:
- Reservatair gedeelte kind via erfstelling over de hand aan de kleinkinderen geven (na de dood van het kind komt het deel dan vrij).
- Vrij beschikbaar gedeelte via klassiek testament
Kan men eventueel het kind laten kiezen om op voorhand zijn deel af te staan en dat het onmiddelijk naar de kleinkinderen gaat bij het overlijden van de grootmoeder?