gegroet,
ik heb de volgende vraag :
1. situatie : gehuwd in 1982 met wettelijke gemeenschap van goederen bij gebrek aan huwelijkskontrakt. beide echtgenoten elk twee kinderen uit vorig huwelijk, en samen nog een kind.
in 1985 samen een huis gekocht, en terzelfdertijd door een notaris een wijziging aan de huwelijksvoorwaarden laten opmaken, waarvan hieronder een uittreksel
2. uittreksel akte van wijziging : "de comparanten verklaren overeenkomstig artikel 1394 laatste lid van het Burgerlijk Wetboek gewijzigd door de wet van 14 juli 1976 ??n deel van hun huwelijksvoorwaarden te wijzigen, onder voorbehoud van homologatie door de Rechtbank van Eerste Aanleg te ...
comparanten verklaren dat, wanneer hun stelsel eindigt door het overlijden van ??n van hen en er geen feitelijke scheiding bestond, het gehele gemeenschappelijk vermogen zal verblijven aan de langstlevende in volle eigendom overeenkomstig artikel 1461 van het Burgerlijk Wetboek en dit zonder enige vergoeding te moeten doen aan de nalatenschap van de eerststervende van hen.
deze verblijving van het gehele gemeenschappelijk vermogen zal plaats hebben zowel indien er afstammelingen uit dit huwelijk geboren zijn dan indien er geen afstammelingen zijn. Beide echtgenoten verklaren uitdrukkelijk deze wijziging te aanvaarden.
Een uitgifte van deze akte zal bij het verzoekschrift tot homologatie, voorzien door artikel 1395 paragraaf 1 van het Burgerlijk Wetboek worden gevoegd om neergelegd te worden ter Griffie van de bevoegde Rechtbank.
Deze overeenkomst maken de comparanten als een huwelijksvoorwaarde, en is niet als een schenking te beschouwen.
etc.. wat betreft getuigen, handtekeningen, e.d.
3. mijn vraag tenslotte
toen wij dat document hebben laten opmaken, waren we in het geheel niet op de hoogte van deze zaken, en hebben ons laten informeren door betrokken notaris. sindsdien heb ik al veel horen vertellen en gelezen op het internet, zodat ik wat begin te twijfelen, en eerstdaags van plan ben om nog eens een notaris te raadplegen, maar niet zonder mij te wapenen met jullie raadgevingen terzake
is bovenstaande tekst nu een verblijfsbeding waar ik de laatste tijd veel over hoor spreken, en wat is nu eigenlijk de impact van dit document bij overlijden van ??n van de partners (er zijn geen kinderen meer geboren uit dit huwelijk na ondertekening van de akte)
4. mss ben ik wat langdradig geweest, maar ik wou vooral volledig zijn
met dank