Aangifte nalatenschap

suge2000
Topic Starter

Aangifte nalatenschap

#1 , 06 sep 2012 11:06

Situatie:

Toen grootvader overleed, erfde mijn vader (samen met zijn zus & broer en moeder) 2 huizen van grootvader.
In maart dit jaar overleed men grootmoeder. Zij woonde in 1 van de 2 woningen.

Nu, enkele dagen voor aangifte, komt mijn vader zijn broer af met rekeningen van herstellingswerken aan het 2de
huis (wat gebruikt werd als buitenverblijf, zonder vaste bewoner).

Deze werken werden uitgevoerd en betaald door mijn vaders broer, zonder dat wij hierover ingelicht werden. Nu wenst
hij deze facturen in mindering van de erfenis te brengen.

De facturen geven geen detail van werken, er werd geen vorderingsstaat opgemaakt en geen offertes gevraagd.

Vraag 1: kan dit zomaar? (Structurele) werken uitvoeren zonder andere erfgenamen op de hoogte te stellen?
Vraag 2: kunnen wij deze facturen weigeren?

Dank voor antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 06 sep 2012 20:53

Indien die werken écht zijn gebeurd, dan kan je het huis daarop controleren. Het zou dan niet meer dan rechtvaardig zijn dat vaders broer die onkosten krijgt terug betaald.

suge2000
Topic Starter

#3 , 07 sep 2012 09:00

Hij heeft inderdaad recht op terugbetaling van uitgevoerde werken.
We vroegen ons enkel af of het deze werken mocht laten uitvoeren zonder de andere erfgenamen in te lichten.

Reclame

Creatief

#4 , 07 sep 2012 11:49

Indien hij die werken niet had uitgevoerd, dan was de woning waarschijnlijk volledig verkommerd. Hij heeft het werk gedaan, ervoor gelopen, dus ... trek gewoon de onkosten af van de nalatenschap. Hij heeft de woning beheerd als een goed huisvader.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”