erfenis in onverdeeldheid

Marccelus
Topic Starter

erfenis in onverdeeldheid

#1 , 27 dec 2005 10:53

Mijn biede ouders zijn overleden maar we beschikken over eigendom in onverdeeldheid. Ikzelf en mijn echtgenote hebben geen kinderen. Indien ik kom te overlijden, en de eigendom in onverdeelheid zou worden verkocht kan mijn echtgenote dan nog aanspraak maken op mijn erfdeel ?
Wij zijn getrouwd met het wettelijk stelsel en hebben omtrent deze eigendom in overdeeldheid geen testament opgemaakt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 27 dec 2005 15:28

Mijn biede ouders zijn overleden maar we beschikken over eigendom in onverdeeldheid. Ikzelf en mijn echtgenote hebben geen kinderen. Indien ik kom te overlijden, en de eigendom in onverdeelheid zou worden verkocht kan mijn echtgenote dan nog aanspraak maken op mijn erfdeel ?
Wij zijn getrouwd met het wettelijk stelsel en hebben omtrent deze eigendom in overdeeldheid geen testament opgemaakt !
Uw deel in de onverdeeldheid behoort nu reeds in uw persoonlijk vermogen. dwz. niet in het gemeenschappelijk vermogen van U en uw echtgenote. Bij uw overlijden gaat de blote eigendom van uw eigen goederen naar uw broers en zusters. Uw echtgenote heeft slechts het vruchtgebruik - wat dat al betekent!
Om dat te vermijden : maak terzelfdertijd met uw echtgenote een zgn. spiegeltestament ( ieder zijn testament tgv. de andere) waarbij U heel uw vermogen , bestaand uit eigen goederen , o.a. de onverdeeldheid, als uw helft van het gemeenschappelijk vermogen, aan mekaar overmaakt.
Dit is ten andere de aanbevolen werkwijze voor een echtpaar zonder kinderen.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”