Op wat heeft een (klein)dochter recht?

PoofyPanda
Topic Starter

Op wat heeft een (klein)dochter recht?

#1 , 07 jul 2012 20:08

Hallo iedereen.

Mijn grootouders hebben een vraag en aangezien zij niet goed met internet overweg kunnen, stel ik ze maar :).

Ik ben opgegroeid bij mijn oma en opa, ze beschouwen mij dus eerder als hun dochter en niet als hun kleindochter.
Met hun dochter hebben ze niet zo een sterke band.
Ze vragen zich af hoe de erfenis zal verlopen. Ze bezitten een eigendom en mijn moeder gaat ervan uit dat
dit later voor haar bestemd is. Is dit zo?
Mijn grootouders willen ook geen "extra's" geven aan mijn moeder, dus enkel hetgeen waar ze recht op heeft
bij de erfenis. Wat houdt dit precies in? Kunnen mijn grootouders mij eventueel iets schenken of dergelijke
zodat mijn moeder niet te veel 'profiteert' van de erfenis? Onterven is uiteraard een stap te ver...

Alvast bedankt.
The more beautiful a flower, the faster it withers.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 07 jul 2012 21:29

Als ik het goed begrijp is er één kind en één kleinkind. Dat kind heeft recht op de helft van de erfenis van elk van de ouders. Met de andere helft doen de erflaters wat ze willen. Elk van de grootouders kan dus een testament maken dat het kind slechts krijgt waar het wettelijk recht op heeft , zijnde de helft. Bovendien kunnen zij stellen dat de andere helft naar het kleinkind gaat.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

PoofyPanda
Topic Starter

#3 , 07 jul 2012 22:20

Dankuwel..

Maar hoe zit het dan met het eigendom dat ze bezitten...?

Reclame

wanton

#4 , 08 jul 2012 10:53

Als de grootouders een testament maken zoals gezegd , erft , na het overlijden van de eerste , het kind én het kleinkind 1/4 van de eigendom in blote eigendom. De tweede grootouder kan in het huis blijven want die heeft vruchtgebruik. Als die sterft , hebben zowel het kind als het kleinkind de helft van het huis. Zij moeten wel telkens successierechten betalen , aan het laagste tarief.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

PoofyPanda
Topic Starter

#5 , 08 jul 2012 13:31

Oké, bedankt!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”