Pagina 1 van 1
Vraagje ivm de afrekening van de notaris
Geplaatst: 28 feb 2012 17:41
door weesje
Er komt stilletjes aan schot in de zaak, na meer dan een jaar.
Ik heb per mail de afrekening gekregen in verband met de erfenis en als ik akkoord ga wordt mail ik dit eerst naar mijn notaris zodat hij dan alles naar de notaris van de anderen kan mailen. Nadien kan er dan een datum geprikt voor het ondertekenen.
Er staat in verband met hetgeen de notaris van ons moet ontvangen voor dit werk:
Erelonen notaris (barema) aangifte 1.315,00 euro
Dossierkosten notaris aangifte 384,00 euro
Notariskosten toebedeling 5.446,21 euro
Totaal te betalen: 7.145,21 euro
Nu is mijn vraag ivm die afrekening:
Wat betekend: Notariskosten toebedeling ?
Alvast bedankt voor enige toelichting
Re: Vraagje ivm de afrekening van de notaris
Geplaatst: 28 feb 2012 18:44
door weesje
Nog een bijkomende vraag, is het bij een notaris niet van toepassing dat hij aangeeft waarvoor hij bepaalde bedragen in rekening heeft gebracht? In plaats van die 3 (hierboven aangegeven) zaken met een bedrag erachter op een mail te zetten, zodat wij er kunnen naar raden.
Om het eenvoudiger te zeggen, dat de notaris een "factuur" afgeeft waarop alles gespecificeerd staat?
Wij hebben toch recht te weten waar al dat geld naartoe gaat? Het is een officieel werk dat hij deed, ik denk dan toch dat wij ook mogen weten wat er gebeurde? Of niet?
Re: Vraagje ivm de afrekening van de notaris
Geplaatst: 28 feb 2012 21:53
door Creatief
De uitdrukking "toebedeling" heb ik nooit gehoord. Ik vermoed dat dit de ereloonkosten zijn voor het houden van vergaderingen, opzoekingen, ...
Voor de aangifte van SSR = procentueel aandeel op de erfenis.
Dosssierkosten: opening dossier, onkosten, telefoons, ...
Aan het bedrag te zien kan wel alles degelijk kloppen.
Je mag zeker een gedetailleerde onkostennota vragen, maar hier betaal je al weer extra voor.
Re: Vraagje ivm de afrekening van de notaris
Geplaatst: 28 feb 2012 22:03
door weesje
Bedankt Creatief!
Ik moet toch 21% btw betalen op heel dit gedoe, dan verwacht ik eigenlijk wel een onkostennota / factuur? Deze moet de notaris toch ook inbrengen sinds 1/01/2012? Of ben ik dan weer fout?
Re: Vraagje ivm de afrekening van de notaris
Geplaatst: 29 feb 2012 09:22
door Creatief
Ik denk wel dat de het BTW-tarief van 21 % al van kracht is.
Re: Vraagje ivm de afrekening van de notaris
Geplaatst: 29 feb 2012 11:03
door weesje
Die is inderdaad al van kracht. Daar verliezen we dus ook nog eens een mooie som mee. Als de notaris van de andere partij zijn werk naar behoren had gedaan en eind oktober vorig jaar (toen er een compromis was onder de erfgenamen) heel de zaak had afgewerkt, dan was alles uit de voeten geweest voor eind 2011, en hadden we ook geen 21% btw moeten opleggen. Maar door fouten te maken, afspraken vergeten te regelen etc etc , zitten we der nu mee,...
Re: Vraagje ivm de afrekening van de notaris
Geplaatst: 29 feb 2012 12:36
door Creatief
Gedane zaken nemen geen keer! Leg je daar bij neer.
Re: Vraagje ivm de afrekening van de notaris
Geplaatst: 29 feb 2012 13:23
door weesje
Dat weet ik wel, daar is niks aan te doen, maar je kan er wel kwaad om worden.
Re: Vraagje ivm de afrekening van de notaris
Geplaatst: 01 mar 2012 10:31
door j.demoor
Zie Koninklijk besluit 16 DECEMBER 1950. - Tarief van de honoraria der notarissen in :
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1950121631" onclick="window.open(this.href);return false;
Hierin komt echter de term ‘toebedeling’ of ‘bedeling’ niet voor.
Mogelijk is ‘toebedeling’ = Art.17.2. Overlating tussen medeërfgenamen of medeëigenaars : 1° Vóór de verdeling : op de waarde van de toegewezen goederen : schaal H;
Vraag uw notaris op welk nummer uit voornoemd art.17 ‘toebedeling’ betrekking heeft