onterft door eigen moeder

tinny6
Topic Starter

onterft door eigen moeder

#1 , 28 aug 2011 10:06

hallo ik ben onterft door mijn moeder ( in een periode dat we een serieuze woordenwisseling hadden en ik niet meer bij haar over de vloer kwam ) enkele jaren geleden op financieel gebied tot op 1/3 met een testament met notaris en 2 getuigen.
ik was tot verleden week niet op de hoogte , maar nu moeder ziek is en er over volmachten gesproken werd i.v.m bankzaken ,kwam er iemand mij vertellen wat er vroeger in een testament verandert was.
wie weet hoe zoiets terug rechtgezet kan worden : door haarzelf ( bij de notaris ) of door iemand anders ( bv mijn zus )want ik zit met zo'n raar gevoel en ze vertelt er zelf ook niks over .
daar ik van niks wist , was het wel normaal nu dat alles al jaren terug bijgelegd was , dat ik allerhande zaken deed , maar nu weet ik het allemaal ni zo goed meer en zit met gemengde gevoelens , ik weet zelf geen raad , help me met raad aub
tinny6

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 28 aug 2011 10:07

In Belgie kan men niet onterft worden
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

eenvandedrie

#3 , 28 aug 2011 10:22

Sorry voor wat ik ga zeggen tinny6 , maar spijt komt soms (meestal) te laat en ik begrijp de beslissing van je moeder perfect.
Raar dat sommigen pas tot inzicht komen wanneer moeder of vader ernstig ziek zijn...
Ik zou het ook doen en nog verder gaan , alles verkopen en geven aan diegenen die je wèl kennen terwijl ge er nog zijt...
Stel je eens in haar plaats , dat je hetzelfde overkomt !? En het kan , want meestal overkomt je hetzelfde wat ge anderen aandoet...
Het moest mij toch even van het hart . Het beste nog voor je moeder !

Reclame

Oude Belg

#4 , 28 aug 2011 10:26

In Belgie kan men niet onterft worden
Onterfd worden kan inderdaad niet. Je moeder kan wel over een deel (ik geloof 1/4) zelf beslissen, maar daar houdt het dan ook mee op.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Vaoke

#5 , 28 aug 2011 10:50

Het komt er op neer dat ZIJ (uw moeder) VRIJ kon "beschikken en heeft beschikt" ... over haar middelen door het beschikbaar gedeelte ... hetzij ook aan iemand anders van de potentiële mede-erfgenamen toe te wijzen ... hetzij aan ik weet niet welke derden?!
Dat is perfect mogelijk door gebruik te maken van een testament en dat noemt men jammer genoeg NIET onterven!
Al kan men zich de vraag stellen of dergelijk initiatief soms niet ingegeven is als een reactie op het afwijzen van defacto "onwettige handelingen" binnen de familiale sfeer... bijv. in het kader van een reeds bestaande voogdij waarvan de regelgeving sowieso van "openbare orde" is en de desbetreffende "beschikkingen" van dwingend recht?!
Een testament dat in die sfeer werd opgemaakt zou wel eens elementen kunnen bevatten met een onwettig karakter.. ook al is er al dan niet (of bij de opmaak) een Notaris (als jurist) tussengekomen; de op wraak uit zijnde toekomstige erflater mag zich immers geen bevoegdheden aanmatigen hé?!

Fore

#6 , 28 aug 2011 17:46

Dat is perfect mogelijk door gebruik te maken van een testament en dat noemt men jammer genoeg NIET onterven!

Er is altijd een reservoir gedeelte, waar gewoon niet kan van afgeweken worden. Indien de persoon dit niet krijgt, kan deze teruggevorderd worden van de andere erfgenamen
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Vandebos

#7 , 28 aug 2011 18:17

Eerste post eens lezen. Onterfd tot 30%, poster heeft hoogstwaarschijnlijk broer of zus.

Enige die het testament kan herroepen is de moeder zelf. gelet op een reeds bestaand notarieel testament wordt hierbij best opnieuw via een notaris gewerkt.

wanton

#8 , 28 aug 2011 19:07

Ik begrijp uit de tekst van tinny dat zij een zus heeft. Dus wat in het testament staat kan best. Bij 2 kinderen moet elk kind minstens 1/3 krijgen van de erflater-ouder. Met dat derde part mag de erflater zijn goesting doen. Hier heeft die dat gegeven aan het andere kind. Hierdoor krijgt deze eens zoveel als tinny. Misschien komt dit onrechtvaardig over maar het kan. Misschien heeft de ouder - al of niet terecht - daar zijn redenen voor. Bovendien zal de notaris meestal erop toezien dat de wettelijke bepalingen correct toegepast worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

lola palooza

#9 , 17 dec 2014 02:13

Sorry voor wat ik ga zeggen tinny6 , maar spijt komt soms (meestal) te laat en ik begrijp de beslissing van je moeder perfect.
Raar dat sommigen pas tot inzicht komen wanneer moeder of vader ernstig ziek zijn...
Ik zou het ook doen en nog verder gaan , alles verkopen en geven aan diegenen die je wèl kennen terwijl ge er nog zijt...
Stel je eens in haar plaats , dat je hetzelfde overkomt !? En het kan , want meestal overkomt je hetzelfde wat ge anderen aandoet...
Het moest mij toch even van het hart . Het beste nog voor je moeder !
http://www.knack.be/nieuws/wie-zijn-kin ... 82783.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Misschien dit artikel toch eens lezen "eenvandedrie" !
Ik heb net hetzelfde meegemaakt : mijn grootmoeder, waar ik heel mijn leven DAGELIJKS kind aan huis was, waar ik zelfs meer dan een jaar bij woonde, heeft mij ook onterft.
Niet omdat ik niet meer kwam maar gewoon pure chantage !!
Ik ga er hier geen details bij geven, te lang verhaal … maar ken jij gans het verhaal van Tinny6 ? Weet jij WAAROM ze onenigheid kreeg met haar moeder ?
Misschien had ze daar wel een hele goeie reden voor !
Ik vind het onaanvaardbaar om iemand op basis van enkele regels te veroordelen, sorry maar dit moest mij dan toch even van het hart !!!

Tinny6 : heel veel sterkte meisje, ik hoop dat je nog één en ander hebt kunnen rechtzetten.

mava105
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 dec 2014 08:43

Denk je dat poster die nu nog na 3 jaar zal lezen?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”