Erfenisrecht van stiefkinderen

aragorn
Topic Starter

Erfenisrecht van stiefkinderen

#1 , 11 jan 2007 19:38

Mijn vader is na de dood van mijn moeder hertrouwt met scheiding van goederen. Hij was reeds in bezit van een eigen huis. Zes jaar geleden is mijn vader dan plotseling overleden. Zijn huis werd verkocht.
Mijn stiefmoeder heeft het vruchtgebruikt van het huis gekregen.
Heb ik als stiefkind ook dan ook recht op het vruchtgebruik van haar huis?
Kan ik als stiefkind erven van mijn stiefmoeder als er al dan niet een testament is opgemaakt.
Van sommige mensen hoor ik dat stiefkinderen geen erfenisrechten heeft.
Klopt dat? En als dat zo is, kan ik er dan iets tegen ondernemen?

Bij voorbaat dank,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 11 jan 2007 20:38

Er is een tegenstrijdigheid in uw verhaal. Het huis is verkocht maar uw stiefmoeder heeft het vruchtgebruik van het huis. In alle geval , uw stiefmoeder erft als echtgenote van uw vader het vruchtgebruik : van de woning of van het geld van de verkoop. U heeft als kind de blote eigendom : de woning (of het geld) zal uw volledige eigendom worden bij het overlijden van uw stiefmoeder. Informeer bij uw notaris : indien de woning verkocht is staat er ergens een serieus bedrag -in blote eigendom-op uw naam.
Van den andere kant , U kan van uw stiefmoeder erven - van h??r tegoeden - wanneer zij een testament maakt in uw voordeel. Tarief is wel : rechte lijn. Normaal erft u geen vruchtgebruik - dat is tussen echtgenoten. U kan (een deel van ) de volle eigendom bekomen.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”