schenking voor de oprichting van een bedrijf...

eric_72
Topic Starter

schenking voor de oprichting van een bedrijf...

#1 , 23 dec 2006 21:16

Binnenkort start ik met een eigen bvba. Mijn ouders willen als steun een som schenken voor de oprichting. Hierbij willen ze zich ervan verzekeren dat de eigendomsrechten van de bvba in alle omstandigheden mij blijven toebehoren, dus m.a.w. dat ingeval van scheiding de aandelen buiten het gemeenschappelijk vermogen vallen. Wij zijn gehuwd onder het wettelijke stelsel.

Mijns inziens is het voldoende als ik kan bewijzen dat de vennootschap is opgericht met eigen gelden (zijnde met de gift en evt. persoonlijk kapitaal). Ik vraag me wel af of de gift pers? via notari?le akte moet geschieden. Is het niet voldoende een onderhandse akte op te stellen voor de gift? (het gaat om ong. 20.000 eur of minder). En vervolgens zorgen dat kan bewezen worden dat de bvba met deze gelden is opgericht...

Hopelijk weet iemand hierover meer te vertellen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 24 dec 2006 20:11

Ik vrees toch dat het niet zo simpel zal zijn als jij zegt. Het geld dat van je ouders komt, daarvoor zal je misschien nog wel iets kunnen opstellen dat ervoor zorgt dat dat geld alleen aan jouzelf toekomt. Maar het geld dat jij persoonlijk in de oprichting van de bvba stopt, komt evenzeer aan je vrouw toe. Logisch ook, want zij zal ook mee verantwoordelijk kunnen gesteld worden voor eventuele schulden die uit jouw bvba voortkomen.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”