erfrecht/schenkingen - neef van overleden vader

Fien
Topic Starter

erfrecht/schenkingen - neef van overleden vader

#1 , 19 dec 2006 12:14

Beste

Enkele vraagjes maar eerst schets ik even de situatie.

De neef van mijn overleden vader is momenteel zeer ziek, hij ligt in het ziekenhuis en het gaat niet goed met hem. Mijn overleden vader, zijn zus en zijn broer zijn zijn dichtste familie. Mijn moeder zorgt al sinds jaren voor de neef van mijn vader (ze gaat er kuisen, wast voor hem etc.) + ze heeft een volmacht over zijn rekeningen. De rest van de familie komt bij hem niet meer over de vloer.

Sinds hij in het ziekenhuis ligt, betaalt mijn moeder zijn rekeningen. Ze heeft ook al enkele dingen gekocht zoals verzorgingsproducten, pyama's voor in het ziekenhuis. Ze gaat dagelijks bij hem op bezoek. M'n eerste vraag: mag ze dat? Waarschijnlijk zal de rest van de familie, als hij overlijdt, hier een 'drama' van maken. Ze heeft ook niet alle rekeningetjes bijgehouden. Ik wil niet dat ze daarna in problemen komt.

Tweede vraag: vorig jaar hebben ik en mijn zus van hem elk 12000 euro gekregen, gewoon via overschrijving, er staat verder niets van op papier. Moeten hier nog successierechten op betaald worden?

Wat gebeurt er als hij sterft? Waarschijnlijk zal mijn moeder alles moeten regelen voor de begrafenis? Kan en mag zij dit? Facturen?
Hoe gaat dan alles in zijn werk (hij heeft nog een huis, een appartement aan zee, een auto...)? Kunnen wij daar aanspraak op maken?

Ik zou het erg voor haar vinden, dat ze na al de moeite dat ze doet, 'bestraft' wordt en iemand anders die nooit naar hem heeft omgekeken, met alles gaat 'lopen'.

Kunnen we nu nog iets laten opstellen bij een notaris?

Graag een antwoord op mijn vele vragen.

Alvast bedankt!

Mvg
Fiene

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 20 dec 2006 10:48

?Art.1985. Lastgeving(=volmacht) kan verleend worden of bij een openbare akte, of bij een onderhands geschrift, zelfs bij een brief. Zij kan ook mondeling verleend worden; maar het bewijs ervan door getuigen wordt alleen toegelaten overeenkomstig de titel Contracten of verbintenissen uit overeenkomst in het algemeen.De aanneming van de lastgeving kan ook stilzwijgend geschieden, en blijken uit de uitvoering ervan door de lasthebber.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

?Art.1993.Ieder lasthebber is gehouden rekenschap te geven van de uitvoering van zijn opdracht, en aan de lastgever verantwoording te doen van al hetgeen hij krachtens zijn volmacht ontvangen heeft, al was ook het door hem ontvangene aan de lastgever niet verschuldigd.Art.2003.Lastgeving eindigt:...door de dood hetzij van de lastgever...?(B.W.).
Bij overlijden van de lastgever treden de erfgenamen in de rechten en plichten van de lastgever en kunnen dan ook rekenschap vragen aan de lasthebber.

?Art.7.De goederen,waarover,naar het door het bestuur geleverd bewijs,de afgestorvene kosteloos beschikte gedurende drie jaren v??r zijn overlijden ,worden geacht deel uit te maken van zijn nalatenschap...?(W/Succ.Wetboek Successierechten 31 maart 1936).

De kosten van de begrafenis zijn ten laste van de nalatenschap.Zij dienen zowel ten aanzien van de Registratieontvanger als ten aanzien van de medeerfgenamen bewezen.Tegen overlegging van een factuurkopie betalen de banken in principe die kosten uit de tegoeden van de erflater.

Op huis,appartement aan zee,auto...kunnen ALLE wettelijke erfgenamen aanspraak maken,tenzij de overledene daarover bij testament GELDIG beschikte.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

wolf2

#3 , 27 dec 2006 09:00

In het Nederlands heeft het woord neef twee betekenissen, gebruik het dus nooit.

Ik probeer de stamboom te begrijpen maar dat lukt niet:
"mijn overleden vader, zijn zus en zijn broer zijn zijn dichtste familie".

De zieke heeft dus een broer en een zuster. U bent via uw vooroverleden vader ook een bloedverwant.

Hoe dan ook: wat belet de zieke om een eigenhandig testament te maken? Duidelijke identiteit, zelf geheel met de hand geschreven, een datum er op en zijn handtekening. De inhoud? bvb. ik herroep alle vorige testamenten die ik zou gemaakt hebben en stel aan als mijn algemene legataris: mevrouw X.

Uw moeder erft alles want broers en zusters zijn geen reservataire erfgenamen (zijn ouders en grootouders zullen wel niet meer in leven zijn).

Uw moeder doet aangifte van de nalatenschap nadat ze de inhoud van het testament heeft laten opnemen in een proces-verbaal door een notaris.

Zij betaalt alle kosten van de begrafenis vooruit.

De schenkingen zullen vermeld moeten worden in de aangifte; aangezien er geen schenkingsrechten op betaald zijn zal je successierechten moeten betalen.

Dus een TESTAMENT: dringend. Als je 200% zekerheid wil, kan je al een notaris inschakelen om een authentiek testament op te maken: de notaris komt dan met 2 getuigen desnoods aan het ziekbed.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nog straffer: de zieke schenkt alles aan u maar onder last van het vruchtgebruik te laten genieten door uw moeder voor de duur van haar leven. Op die manier zal u geen erfenisrechten moeten betalen op het ogenblik dat uw moeder overlijdt (op de goederen destijds afkomstig van "de zieke" die dan op u zouden overgaan). Heeft uw moeder meerdere kinderen, laat dan in het testament de blote eigendom (want dat is wat u zou krijgen uit het testament van de zieke) verdelen onder haar kinderen.

Nog straffer in het kwadraat: als de zieke zijn onroerende goederen verkoopt, krijgt hij geld in de plaats = een roerend goed. Als hij dat tijdens zijn leven nog kan schenken aan uw moeder, betaalt zij definitief 7% schenkingsrechten (in plaats van de progressieve successierechten: 45 tot 65%).

Als "de zieke" dus werkelijk uw moeder wil bevoordelen, denk ik dat het ereloon van een notaris gemakkelijk terugverdiend kan worden.

Reclame

Lex

#4 , 27 dec 2006 10:55

Sinds hij in het ziekenhuis ligt, betaalt mijn moeder zijn rekeningen....Waarschijnlijk zal de rest van de familie, als hij overlijdt, hier een 'drama' van maken. Ze heeft ook niet alle rekeningetjes bijgehouden. Ik wil niet dat ze daarna in problemen komt.
Om problemen te voorkomen (met betalingen), laat een 'Voorlopige bewindvoerder' aanstellen!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”