verkoop huis

nico
Topic Starter

verkoop huis

#1 , 04 dec 2006 21:02

beste,
mijn vader is nu enkele jaren overleden
mijn vader was hertrouwt en beiden woonden tezamen in mijn ouderlijk huis. Nu wil mijn stiefmoeder (die onder het stelsel van de 56 pct valt) het huis verkopen. Gedurende al die jaren heeft zij de vruchten geplukt van de verhuur van de woning. Nu heb ik hun huwelijkscontract verkregen waarin enkele zinnen worden geschreven die ik niet begrijp :

Ik siteer letterlijk :
..., ontbinding van het huwelijk........, eerststervende in voordeel van de langstlevende onder hen, met het grootste deel in volle eigendom en vruchtgebruik van hun nalatenschap .....uitoefening van dit vruchtgebruik wordt langstlevende vrijgesteld van borgstelling.
De schenking is in principe onherroepelijk en deze onherroepelijkheid heeft mede tot gevolg dat ieder van de echtgenoten niet meer ten voordele van ??n derde onder kostloze titel kan beschikken over goederen die aan de langslevende zijn vermaakt..

Dus bij mijn inziens wordt de verkoopwaarde verdeelt als volgt
1-langslevende 1/3 (omdat bij huwelijkscontract niet meer mogelijk is)
2- de drie kinderen ( onafhankelijk dat deze voortkomen uit eenzelfde huwelijk of niet) 3* 1/4
de bedragen worden achteraf berekent volgens de tabel van Ledoux met 56 pct

Ben ik juist?
Blijven de rechten en plichten, van de langslevende, gelden bij een tweede huwelijk (mijn stiefmoeder is hertrouwt)?

Dank bij voorbaat.........

gezinssituatie, vorig huwelijk 2 kinderen waaronder ik
huidig huwelijk ontbonden door overlijden 1 kind

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 06 dec 2006 12:01

Uit wat u meedeelt leid ik af dat uw vader en stiefmoeder toepassing maakten van ?Art.1461.Echtgenoten kunnen overeenkomen dat de langstlevende of een hunner indien hij het langst leeft, bij de verdeling een ander deel dan de helft, of zelfs het gehele vermogen, zal ontvangen.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Vermits er 2 kinderen zijn uit een vroeger huwelijk en 1 uit het latere huwelijk geldt evenwel :
?Art.1465.Ingeval er kinderen zijn uit een vroeger huwelijk, blijft elk beding in het huwelijkscontract hetwelk ten gevolge heeft dat aan een der echtgenoten meer wordt gegeven dan het beschikbaar gedeelte, zonder gevolg ten aanzien van het meerdere; gelijke verdeling van hetgeen is overgespaard van de wederzijdse inkomsten der echtgenoten, al zijn die ongelijk, wordt echter niet beschouwd als een voordeel waardoor de kinderen uit een vroeger huwelijk worden benadeeld.?(B.W.).

Het beschikbaar gedeelte wordt bepaald door :
?Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts ??n kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat?(B.W.).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

nico
Topic Starter

#3 , 06 dec 2006 21:25

hoe wordt de verdeelsleutel dan opgesteld ?
zoals ik het gedacht heb of nog anders?
in de vorige tekst staat een samenvatting van de, naar mijn inziens, de meest belangrijkste zinnen..........
wat betekent de zin "grootste deel in volle eigendom" en de zin van niet meer dan ??n derde.........
volgens mij zijn dit twee contradicties.......

Reclame

j.demoor

#4 , 08 dec 2006 11:11

?Art.1465.Ingeval er kinderen zijn uit een vroeger huwelijk, blijft elk beding in het huwelijkscontract hetwelk ten gevolge heeft dat aan een der echtgenoten meer wordt gegeven dan het beschikbaar gedeelte, zonder gevolg ten aanzien van het meerdere; gelijke verdeling van hetgeen is overgespaard van de wederzijdse inkomsten der echtgenoten, al zijn die ongelijk, wordt echter niet beschouwd als een voordeel waardoor de kinderen uit een vroeger huwelijk worden benadeeld.?(B.W.).
Zolang ?hetgeen is overgespaard van de wederzijdse inkomsten der echtgenoten? niet vaststaat is een verdeelsleutel niet te bepalen.
Het beschikbaar deel is met drie kinderen gelijk aan 1/4.
Indien het ?overgespaarde? nul zou zijn dan betekent ?met het grootste deel in volle eigendom en vruchtgebruik van hun nalatenschap? 1/4(=beschikbaar deel) van de hele nalatenschap van de eerststervende plus het vruchtgebruik krachtens ?Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap??(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”