beste,
mijn vader is nu enkele jaren overleden
mijn vader was hertrouwt en beiden woonden tezamen in mijn ouderlijk huis. Nu wil mijn stiefmoeder (die onder het stelsel van de 56 pct valt) het huis verkopen. Gedurende al die jaren heeft zij de vruchten geplukt van de verhuur van de woning. Nu heb ik hun huwelijkscontract verkregen waarin enkele zinnen worden geschreven die ik niet begrijp :
Ik siteer letterlijk :
..., ontbinding van het huwelijk........, eerststervende in voordeel van de langstlevende onder hen, met het grootste deel in volle eigendom en vruchtgebruik van hun nalatenschap .....uitoefening van dit vruchtgebruik wordt langstlevende vrijgesteld van borgstelling.
De schenking is in principe onherroepelijk en deze onherroepelijkheid heeft mede tot gevolg dat ieder van de echtgenoten niet meer ten voordele van ??n derde onder kostloze titel kan beschikken over goederen die aan de langslevende zijn vermaakt..
Dus bij mijn inziens wordt de verkoopwaarde verdeelt als volgt
1-langslevende 1/3 (omdat bij huwelijkscontract niet meer mogelijk is)
2- de drie kinderen ( onafhankelijk dat deze voortkomen uit eenzelfde huwelijk of niet) 3* 1/4
de bedragen worden achteraf berekent volgens de tabel van Ledoux met 56 pct
Ben ik juist?
Blijven de rechten en plichten, van de langslevende, gelden bij een tweede huwelijk (mijn stiefmoeder is hertrouwt)?
Dank bij voorbaat.........
gezinssituatie, vorig huwelijk 2 kinderen waaronder ik
huidig huwelijk ontbonden door overlijden 1 kind