erfenis weigeren

jeroenie
Topic Starter

erfenis weigeren

#1 , 28 feb 2011 23:42

hallo,
ik kom hier voor de eerste maal langs, maar mijn pa is vorige week gestorven, en nu was ik al eens aan het kijken ivm erfenis. iets die er jammer genoeg bij komt kijken.
nu blijkt (als ik het goed voorheb) dat de erfenis verdeeld wordt onder rang 1, dus onder mijn moeder, mijn 2 zussen en ikzelf. mijn pa had geen testament geschreven en had geen huwelijkscontract en was ook geen zaakvoerder of iets dergelijks.
Nu willen mijn zussen en ik ons deel overlaten aan mijn moeder, zodat ze niks tekort komt, en ze van niks wakker moet liggen.
nu is mijn vraag, wat wij daarvoor moeten doen, om alles aan haar toe te wijzen, en blijven de succesierechten daarvoor hetzelfde of worden daarvoor andere percentage's berekend?
ik heb nog nooit in zoon situatie gezeten, en had graag wat info gehad.
alvast op voorhand bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 feb 2011 23:55

Gezien gemeenschap van goederen is de helft van de gemeenschap van je moeder.
In feite erven alleen de kinderen zijn gedeelte in naakte eigendom en de echtgenote het vruchtgebruik.
Ook de gezinswoning krijgt ze in vruchtgebruik.
Best is in geval van eigendom de zaak via de notaris te regelen.

jeroenie
Topic Starter

#3 , 01 mar 2011 12:35

dus dan blijft alles feitelijk zoals het is?
dus als we niks speciaal ondernemen, krijgen wij 3 maw de helft van het huis, maar zolang ons ma leeft, mag ze daar blijven wonen.
dus dan is het in principe niet nodig van iets te laten aanpassen/registreren, en kan alles zijn gewone gang blijven verder gaan!
gewone bezittingen zoals meubels, geld, kledij en dergelijke blijven dan ook eigendom van ons moeder veronderstel ik, of moeten daar ook succesierechten op betaald worden?

Reclame

j.demoor

#4 , 02 mar 2011 09:42

“Art.785.De erfgenaam die de nalatenschap verwerpt,wordt geacht nooit erfgenaam te zijn geweest.Art.786.Het aandeel van hem die de nalatenschap verwerpt, komt door aanwas ten goede aan zijn medeërfgenamen...”(Burgerlijk Wetboek).

Indien ALLE kinderen van vader diens nalatenschap verwerpen dan is moeder de enige mede-erfgename aan wie het aandeel van die kinderen door aanwas ten goede komt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Mariette

#5 , 02 mar 2011 12:22

dus dan blijft alles feitelijk zoals het is?
dus als we niks speciaal ondernemen, krijgen wij 3 maw de helft van het huis, maar zolang ons ma leeft, mag ze daar blijven wonen.
dus dan is het in principe niet nodig van iets te laten aanpassen/registreren, en kan alles zijn gewone gang blijven verder gaan!
gewone bezittingen zoals meubels, geld, kledij en dergelijke blijven dan ook eigendom van ons moeder veronderstel ik, of moeten daar ook succesierechten op betaald worden?
er wordt successie betaald door alle erfgenamen op het gedeelte dat geërfd wordt: dus niet op de 50% waar uw moeder eigenaar van is.
Door het gewoon op zijn beloop te laten - waarbij moeder dus van alles het vruchtgebruik heeft - worden de te betalen successierechten ook verdeeld over de verschillende partijen. Indien U de erfenis weigert zal moeder méér successierechten moeten betalen (groter percentage wegens hogere waarde) én betalen de kinderen later nog eens bij het overlijden van moeder.

Gewoon de standaard procedure volgen lijkt me hier het beste.

wanton

#6 , 02 mar 2011 18:00

Bij gemeenschap behoudt de overlevende echtgenoot (LLE) de helft van de goederen. De helft van de overleden partner gaat in blote eigendom naar de kinderen , ieder voor een gelijk deel en gaat het vruchtgebruik naar de LLE. In dit geval kan moeder levenslang blijven wonen in de gezinswoning of de huur innen. Ieder betaalt successierechten op zijn deel , terwijl voor de LLE vrijstelling bestaat voor de gezinswoning. U gaat alles aan moeder laten!? Geen probleem voor inboedel , meubels en derg. zaken. Echter , zeker als het om een groot bedrag gaat , raad ik ook aan de wettelijke regeling toe te passen voor de roerende waarden. Na betaling van de successierechten en begrafeniskosten , wordt het bedrag , voor ieder kind apart , geblokkeerd op diens naam met uitbetaling, levenslang, van de intresten aan moeder. Bij haar overlijden worden de kinderen kosteloos volle eigenaar van hun geld. De fiscus veronderstelt dat dit gebeurt. Ik weet dat het (te ) weinig gedaan wordt , maar het risisco bestaat dat anders successierechten moeten betaald worden op eigen tegoed.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”