Erfenis bij euthanasie

Bert S
Topic Starter

Erfenis bij euthanasie

#1 , 13 feb 2011 11:26

Stel: man verlost zijn vrouw uit haar ondraaglijk lijden (op vraag van de vrouw). De man wordt veroordeeld door het Hof van Assisen maar gezien de verzachtende omstandigheden krijgt hij een minimale straf met uitstel.

Art 727 Burgerlijk wetboek zegt dat men niet onwaardig mag zijn om te kunnen erven.

a. Kan de man van zijn vrouw erven als ze hem in een afscheidsbrief bedankt en vergiffenis schenkt ?
b. Kan de man erven als hij wordt vrijgesproken ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
EvilFreD

#2 , 13 feb 2011 13:33

Ook waneer er een laatste wilsbeschikking is, mag ten gevolge van de wet op de euthanasie alleen een bevoegd persoon euthaniseren.
Iedere niet bevoegde persoon die euthaniseert pleegt bijgevolg moord.
Iedere verdachte is onschuldig tot het tegendeel bewezen geacht wordt. Hoe licht de straf ook uitvalt, het tegendeel is dan blijkbaar bewezen.

BW Art. 727. Onwaardig om te erven en, als zodanig van de erfenissen uitgesloten, zijn :
1° Hij die veroordeeld is om de overledene te hebben gedood of om te hebben gepoogd hem te doden;

Derhalve:

a. nee
b. ja

Maar ik kan er langs zitten.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”