Schenking woonst aan kind met behoud van vruchtgebruik.

Zeger Jansen
Topic Starter

Schenking woonst aan kind met behoud van vruchtgebruik.

#1 , 14 nov 2005 11:47

Besten,
Mijn ouders hebben het plan om een appartement aan mij te schenken.
Zij zouden echter het vruchtgebruik behouden.
Tijdens deze schenking worden schenkingskosten aangerekend.

Tot zover is het mij duidelijk.

Graag zou ik echter weten

1)Wie moet het kadastraal inkomen op zijn belastingsbrief invullen?
Zijn het de ouders die het vruchtgebruik hebben of is het de eigenaar (ik) die dat moet doen.

2)Krijg ik in de toekomst (vb bij het overlijden van mijn ouders) nog extra kosten aangerekend.
vb ervan van het vruchtgebruik

Bedankt voor alle info.
Vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bibendum

#2 , 14 nov 2005 12:23

Besten,
Mijn ouders hebben het plan om een appartement aan mij te schenken.
Zij zouden echter het vruchtgebruik behouden.
Tijdens deze schenking worden schenkingskosten aangerekend.

Tot zover is het mij duidelijk.

Graag zou ik echter weten

1)Wie moet het kadastraal inkomen op zijn belastingsbrief invullen?
Zijn het de ouders die het vruchtgebruik hebben of is het de eigenaar (ik) die dat moet doen.

2)Krijg ik in de toekomst (vb bij het overlijden van mijn ouders) nog extra kosten aangerekend.
vb ervan van het vruchtgebruik

Bedankt voor alle info.
Vriendelijke groeten

1) als ik me niet vergis is dat de blote eigenaar. jij dus. Let wel op de beperkingen. je noemt jezelf eigenaar, maar je bent "slechts" blote eigenaar.

Bij overlijden van uw ouders wast het vruchtgebruik aan bij de blote eigendom, zonder meer. DIt heet de elasticiteit van het eigendomsrecht en is in principe niet aan successierechten onderworpen.
Je kan het W. Succ er even op naslaan.

Mooi idee, goed dat je eraan denkt, de fiscus zal u ondankbaar zijn.

Wel mss uw ouders er even op wijzen dat ze dat appartement dan niet meer kunnen verkopen, mochten ze later, bvb geld nodig hebben ... Maar als ik uw vraag lees, lijkt het mij dat je al inzicht hebt in de constructie.

Wesley

#3 , 14 nov 2005 12:55

1) onroerde voorheffing is ten laste van de vruchtgebruiker. Op dit vlak wijzigt er dus niks voor uw ouders, noch voor uzelf.

2) Bij overlijden ouders kom je idd in de volle eigendom van dit goed zonder hiervoor successierechten te moeten betalen.

Let wel: enkel indien je de enige begiftigde bent. Indien je bvb samen met een zus het goed geschonken krijgt kom je in overdeeldheid. Dan volgt er nog een akte uitonverdeeldheidtreding.

Verkopen is trouwens geen probleem mits ALLE partijen instemmen, dus blote eigenaar en vruchtgebruiker.

Verder zou ik zeker aanraden deze schenking te bespreken met uw notaris. Die kan het concrete geval het beste beoordelen en u alle vragen beantwoorden. Interessant om weten is dat een notaris daarvoor geen meerprijs MAG aanrekenen. Consultatie is dus gratis, enkel de aktekosten, die vastliggen, worden u aangerekend.

Ps: er bestaat voor dergelijke materiegebonden vragen een afzonderlijke rubriek.

Reclame

Zeger Jansen
Topic Starter

#4 , 14 nov 2005 16:55

ddddddddddddd
Laatst gewijzigd door Zeger Jansen op 14 nov 2005 16:57, 2 keer totaal gewijzigd.

Zeger Jansen
Topic Starter

#5 , 14 nov 2005 16:56

Bedankt voor alle informatie
Vriendelijke groeten

www.aksenters.be

#6 , 17 nov 2005 09:23

Je kunt een schenking in breukdelen doen zodat je om de drie jaar een deel krijgt, dit kan interessanter zijn omdat je dan in een lagere categorie schenkingsrechten valt. Uw notaris moet het maar uitrekenen.

Bovendien kan je ook een aantal clausules laten opnemen zoals een terugkeerbeding; ingeval van vooroverlijden van de begiftigde zal het goed terugkeren naar de schenker (als de begiftigde geen kind heeft) zonder dat de schenker er dan successierechten moet op betalen, een verbod van inbreng in huwelijksgemeenschap, een vervreemdingsverbod,een beding van onverdeeldheid,....

Zeger Jansen
Topic Starter

#7 , 17 nov 2005 09:44

Bedankt voor je info

wolf2

#8 , 31 dec 2006 07:20

Als vruchtgebruikers moeten uw ouders het Kadastraal Inkomen vermelden op hun aangifte in de personenbelasting. Zij zijn immers genieters van het inkomen: de huuropbrengst. Zelfs als ze het niet verhuren, dan nog genieten ze een fictief inkomen (en dat is nu juist een deel van de definitie van het kadastraal inkomen).

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”