uit huis gezet worden

woebus
Topic Starter

uit huis gezet worden

#1 , 03 nov 2010 17:32

Hallo,

Ik weet niet hoe dit juist te stellen maar ik zal het proberen simpel te houden
Piet en marie zijn gehuwd, wonen in een appartement en krijgen samen 2 kinderen. De ouders van Piet wonen in een groot huis. Om redenen dat het appartement te klein wordt voor Piet, marie en kinderen stellen de ouders van Piet voor om van woonst te wisselen, dus zij gaan in het appartement wonen en Piet, Marie + kids in het huis. Na een aantal jaar overlijdt Piet. Marie blijft achter met de kids. Alweer na jaren gaan de kinderen van Marie weg om elk apart hun eigen gezin te beginnen. Tot nu toe geen probleem, ieder woont waar ze het graag hebben. De ouders van Piet, nu hoog bejaard leven nog maar de vader van Piet kan binnenkort, ingevolge een ziekte, overlijden.
De vraag: Kan marie , na het overlijden van haar schoonvader; uit het huis worden gezet als gevolg van de verdeling van het huis tussen de moeder van Piet, de broer van Piet en de kinderen van marie en Piet? Of kan de moeder van Piet , de enige woning die ze met haar man bezit, de verdeling blokkeren door haar rechten te laten gelden, ( vruchtgebruik )
Heeft de schoonmoeder het vruchtgebruik van de woning, ook al is ze er niet ingeschreven?
De schoonouders van Marie leven nu nog, moeten of kunnen er maatregelen genomen worden opdat Marie ( die niet graag naar het appartement terug wil ) er zou kunnen blijven wonen?
Er is geen huwelijkscontract bij haar schoonouders
en ten slotte het beste nieuws: De onderlinge relaties tussen iedereen is opperbest.

Men kan echter niet vooruitziend genoeg zijn.

Hartelijk dank voor jullie reacties

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 03 nov 2010 17:45

Aangezien Marie geen eigenaar is van die woning en aangezien haar overleden echtgenoot ook geen eigenaar was kan ze nooit enig recht op die woning uitoefenen. Ze zal dus ook geen vruchtgebruik verkrijgen. Het huwelijkscontract van de schoonouders speelt hierbij geen enkele rol.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

woebus
Topic Starter

#3 , 03 nov 2010 18:21

Roharro,

dank voor je snel antwoord.
Ik veronderstel dat de schoonmoeder van het vruchtgebruik kan gebruiken ook al is ze er niet ingeschreven ?
Daardoor kan marie ongestoord ( en met toelating van de schoonmoeder ) er verder wonen of ben ik verkeerd?

groetjes,

Reclame

roharro

#4 , 03 nov 2010 18:29

Als de vader van Piet overlijdt krijgt de moeder van Piet het vruchtgebruik van zijn helft van het huis en behoudt ze haar helft in volle eigendom. Ze kan dus over het huis beschikken op de manier zoals zij het wil en kan dus haar schoondochter het huis verder laten bewonen.

wanton

#5 , 03 nov 2010 23:02

Zolang één der schoonouders leeft (schoonmoeder?) heeft die zeggenschap over de woning , deels als eigenaar , deels als vruchtgebruiker.Zij kan dus beslissen wat er met de woning gebeurt: wie woont er , welke huur... Als zij dus Marie in de woning laat wonen , kan dat. De kinderen van Marie worden blote eigenaar , ieder voor 1/8.Maar zij kunnen geen effectieve verdeling opeisen.
Wanneer ook de 2e schoonouder overlijdt , bekomt Marie het vruchtgebruik op de helft van die woning , terwijl haar kinderen samen de blote eigendom van die helft hebben. Dat is geen garantie om te kunnen blijven wonen. Eventueel door een halve huur te betalen aan de broer van Piet.
Nog even melden : er is geen vrijstelling van successierechten voor de echtgenoot/ote in deze situatie , want het is niet de gezinswoning die in de nalatenschap komt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro

#6 , 03 nov 2010 23:14

@Wanton: hoe kan Marie (uitgesteld) vruchtgebruik krijgen niettegenstaande haar echtgenoot Piet nooit (blote) eigenaar was? Hij is immers voor zijn beide ouders overleden en had dus nog niets geërfd toen hij overleed.

Lightning

#7 , 04 nov 2010 07:51

Die mening was ik ook toegedaan. Na het overlijden van de beide ouders van Piet is het volle eigendom toch volledig bij de broer en de kinderen van Piet en Marie? Die kunnen samen beslissen om tot verdeling over te gaan en zodoende Marie eruit zetten.
Uiteraard is er nog wel het appartement waarvan Marie wel het vruchtgebruik zou moeten hebben en haar helft in volle eigendom (de kinderen elk 1/4 in naakte eigendom)?

wanton

#8 , 04 nov 2010 20:17

U heeft gelijk !

Vermits Piet stierf voor zijn beide ouders , zijn het rechtstreeks zijn kinderen die van de grootouders erven en komt Marie niet tussen. Zij heeft idd geen 1/2 vruchtgebruik. Om te kunnen blijven wonen in dat huis zal zij dus moeten akkoord gaan met enerzijds haar eigen kinderen , maar anderzijds ook met de broer van Piet.
Feit blijft wel dat zij dus volle eigendom plus vruchtgebruik bezit op het appartement.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”