Mijn oma is vorig jaar gestorven en de erfenis is toen verdeeld.
Nu zijn er echter een aantal zaken die opduiken, zo zou ze bijvoorbeeld een aantal gronden gehad hebben (blijkt nu) die kort (2 jaar) voor haar overlijden verkocht zijn. Deze verkoop is waarschijnlijk geregeld door mijn tante die de goederen en de financi?n van mijn oma en opa beheerde.
Mijn vraag is nu hoe mijn vader, als vermoedelijk benadeelde erfgenaam kan nakijken welke vermogensverschuivingen er gebeurd zijn in de jaren voor haar overlijden, rekening houdende dat mijn opa nog leeft:
- kan hij via de notaris of zo inzage krijgen in mijn oma haar rekeninguittreksels, betreffende de periode voor haar dood? (om zo eventueel ook verdachte overschrijvingen tussen haar en mijn tante haar rekening vast te stellen)
- kan hij de verkoopsakte van de verkochte gronden inkijken (van 1 grond weet hij waar hij gelegen is) om te weten op welke rekening dit geld gestort is en om hoeveel geld dit ging?
- is er een manier om erachter te komen of er nog gronden in haar bezit waren die verkocht zijn in de laatste 10 jaar?
Mijn vader heeft reeds inzage gevraagd in o.a. de verkoopsakte, maar een probleem leek hier te zijn dat mijn opa en oma gemeenschap van sommige goederen hadden en dat de gronden dus ook in zijn eigendom waren. Wat mijn opa betreft, hij is niet seniel of zo, maar toch niet echt meer bezig met de wereld en is al helemaal niet op de hoogte hoe mijn tante zijn geld beheerd, zolang het geld voor zijn serviceflat maar betaald wordt en hij niet met te veel problemen geconfonteerd wordt.
Hiernaast heeft mijn opa een aantal jaren geleden een proces gewonnen tegen zijn broer waarbij deze verduisterde kasbons uit de erfenis (van hun vader) had proberen te houden en voor zichzelf te houden. Mijn tante beweert dat die kasbons die ze toen gekregen hebben niets meer waard waren en dat deze dus geen geld opgebracht hebben. Is er een manier om dat vonnis te mogen inkijken en te kijken hoe de ware toedracht hierin zit?
Dan ten slotte de vraag die ik eigenlijk eerst had moeten stellen, is het mogelijk om de erfenis te laten herzien en, zo ja, hoe?
Mijn excuses voor zoveel vragen ineens te stellen, maar ik heb echt nergens antwoord gevonden en heb toch al vele avonden gegoogeld om deze vragen opgelost te zien, maar ik kom er niet uit. Hoedanook alvast bedankt voor jullie eventuele antwoorden!