Schenking bouwgrond en geld

bartdc
Topic Starter

Schenking bouwgrond en geld

#1 , 26 okt 2006 16:26

Mijn ouders hebben twee bouwgronden en zouden die graag schenken aan hun twee kinderen. Mijn broer is ge?nteresseerd in ??n van die gronden en zou er graag op bouwen. Ik zou eigenlijk liever geld krijgen ipv een bouwgrond. Wat zijn onze opties om alles eerlijk te verdelen met een schenking?
Een van de opties zou kunnen zijn: mijn ouders schenken ons beide een bouwgrond. Die worden op ongeveer dezelfde waarde geschat en daar betalen we elk schenkingsrechten op. Ik beslis om daarna mijn bouwgrond te verkopen en die brengt opvallend meer op dan de geschatte prijs, kan ik hierop belast worden en hoeveel? Kan dat later bij de erfenis nog problemen opleveren? Of zijn andere opties beter?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 27 okt 2006 11:37

Vermits het met het oog op een coreecte verdeling , nu en later , beter is om steeds hetzelfde,zowel in vorm als in waarde, te schenken aan de kinderen , is het aan te raden dat U beiden een bouwgrond van de zelfde waarde geschonken krijgt. Indien U echter de grond direkt zou verkopen voor een veel hogere prijs , zal U achteraf extra schenkingsrechten moeten betalen met een boete. Indien U binnen de drie jaar na schenking verkoopt kan U fiscaal belast worden op de meerwaarde , aan 16.5 of 33 % al naargelang een paar andere details.

bartdc
Topic Starter

#3 , 27 okt 2006 14:52

Bedankt Wanthon voor je reactie!
Toch nog een vraagje. Als het inderdaad het beste is om elk kind exact hetzelfde te geven is deze optie dan de beste?:
Mijn ouders schenken elk kind de helft van ??n bouwgrond en ook een bepaalde soms geld (geld dat ze bijvoorbeeld verkregen hebben door de tweede bouwgrond eerst zelf te verkopen). Vervolgens koopt mijn broer mij uit met het geld dat hij gekregen heeft van mijn ouders. Ik heb gehoord dat bij scheiding de beschrijfkosten maar 1% bedragen als de ene de andere wil uitkopen om het huis te houden, zou dat in ons geval ook zo zijn?

Een andere optie die hier ook al gesuggeereerd is, is de volgende:
Mijn ouders verkopen zelf ??n bouwgrond en schenken mij het geld via een handgift.(geen schenkingsrechten en geen registratierechten).
Mijn ouders kunnen dan mijn broer een handgift geven twv zijn stuk bouwgrond (geen schenkingsrechten), en hij kan die bouwgrond dan kopen van mijn ouders(beschrijfkosten, hoeveel?)

Wat zou het beste zijn?

Reclame

basejumper

#4 , 27 okt 2006 15:02

Beste oplossing is volgens mij schenking van de bouwgrond(en) in onverdeeldheid. Tarief afhankelijk van de waarde van de schenking.
Afhankelijk van het tijdstip waarop jullie willen bouwen kan de schenking ook gefaseerd gebeuren met drie jaar tussen waardoor je telkens aan het laagste tarief start.
Nadien koopt je broer je uit de onverdeeldheid aan 1 % registratie.
Indien je broer echt van je ouders koopt betaalt hij 10 % registratie.
In dit dossier raadpleeg je best je notaris, want ook mengvormen zijn mogelijk en veel hangt af van beschikbare termijnen, verwachte meerwaarden enz.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”