Blokkeren van rekeningen bij overlijden

kook
Topic Starter

Blokkeren van rekeningen bij overlijden

#1 , 06 aug 2010 20:35

Mijn echtgenoot overlijdt op 1 juli. Ik heb alles direct na het overlijden in handen gegeven van een notaris. Vandaag 5 weken later zijn mijn rekeningen nog steeds geblokkeerd. Ik kom zelfs tot de constatatie dat er rekeningen via tussenkomst van 1 van mijn kinderen, en zonder dat ik er maar iets van afwist, reeds een tiental dagen voor het overlijden geblokkeerd waren.
Ik vind dat dat niet kan. Wat kan ik doen? Bestaat er geen bankcommissie die daarop moet toezien? Tegen wanneer komen mijn rekeningen normaal weer vrij?

Dank bij voorbaat voor het antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 aug 2010 21:46

Met welk type huwelijkscontract waren jullie gehuwd en op wiens naam stonden de rekeningen?
Heeft de notaris nog steeds geen akte van bekendheid opgemaakt? Zijn er discussies mbt de erfenis?
Uw kinderen kunnen uw rekeningen of de rekeningen van u en uw echtgenoot niet zomaar laten blokkeren...
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

kook
Topic Starter

#3 , 07 aug 2010 07:25

Met welk type huwelijkscontract waren jullie gehuwd en op wiens naam stonden de rekeningen?
Heeft de notaris nog steeds geen akte van bekendheid opgemaakt? Zijn er discussies mbt de erfenis?
Uw kinderen kunnen uw rekeningen of de rekeningen van u en uw echtgenoot niet zomaar laten blokkeren...
Huwelijk met gemeenschap van goederen. Geen discussies. Wat is akte van bekendheid? Er stonden rekeningen op naam van de overledene en er stonden ook rekeningen op naam van de echtgenote, en er stonden ook rekeningen op beider naam..

Reclame

wanton

#4 , 07 aug 2010 13:24

Normaal laat de bank U weten welke dokumenten zij nodig heeft , om de tegoeden terug vrij te geven . Als er geen huwelijkscontract is of testament , zal dat een attest van erfopvolging zijn dat U gratis kan bekomen bij het kantoor van Registratie. Volgens dat attest zal de bank dan alle betrokkenen hun akkoord vragen via handtekening om de tegoeden te deblokkeren.

Wat een mogelijkheid is dat het lang duurt : is er een minderjarige erfgenaam bij? Want dat is er wettelijk een boedelbeschrijving nodig via de vrederechter.

U zegt in een ander bericht dat één van de kinderen het geld wil verdelen! Dat is normaal , maar er moet een akkoord zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wanton

#5 , 07 aug 2010 19:19

Wat ook een belet is om snel de tegoeden vrij te geven , is dat één van de erfgenamen-kinderen in het buitenland woont.

Is dat het geval? Want dan moeten eerst de successierechten betaald zijn of een ander akkoord getroffen met de Registratie , voordat deze hun fiat geven voor vrijgave.
Toet-anch-Amon

j.demoor

#6 , 08 aug 2010 09:40

“Art.1240bis.§ 1. Behoudens andersluidende wettelijke bepalingen, geeft een schuldenaar te goeder trouw bevrijdend tegoeden van een overledene vrij, indien dit gebeurt aan of op instructie van de personen aangewezen in een attest van erfopvolging opgesteld door de ontvanger van het successiekantoor bevoegd voor de inlevering van de aangifte van nalatenschap van de overledene, of in een attest of in een akte van erfopvolging opgemaakt door een notaris.”(Burgerlijk Wetboek).

Zie verder : http://annuaire.fiscus.fgov.be/info-suc/" onclick="window.open(this.href);return false;

“Art.600.Hij(=de vrederechter) geeft akten van bekendheid af aan degenen die erom verzoeken en legaliseert de handtekening van de notarissen en de ambtenaren van de burgerlijke stand van de gemeenten van zijn kanton.”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#7 , 08 aug 2010 09:45

“Art.1240bis.§ 1. Behoudens andersluidende wettelijke bepalingen, geeft een schuldenaar te goeder trouw bevrijdend tegoeden van een overledene vrij, indien dit gebeurt aan of op instructie van de personen aangewezen in een attest van erfopvolging opgesteld door de ontvanger van het successiekantoor bevoegd voor de inlevering van de aangifte van nalatenschap van de overledene, of in een attest of in een akte van erfopvolging opgemaakt door een notaris.”(Burgerlijk Wetboek).

Zie verder : http://annuaire.fiscus.fgov.be/info-suc/" onclick="window.open(this.href);return false;

“Art.600.Hij(=de vrederechter) geeft akten van bekendheid af aan degenen die erom verzoeken en legaliseert de handtekening van de notarissen en de ambtenaren van de burgerlijke stand van de gemeenten van zijn kanton.”(Gerechtelijk Wetboek).

Met deze mededeling - vol nieuwe gegevens - is de oplossing ineens dichtbij!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”