waarde schenking

vlam
Topic Starter

waarde schenking

#1 , 29 jun 2010 10:52

Ouders hebben 2 kinderen.
Aan het ene kind werd een stuk bouwgrond geschonken, aan het andere een stuk landbouwgrond.
Dit laatste kind is daar een landbouwbedrijf begonnen en heeft ook een huis bij dit bedrijf gebouwd.

Aan welke waarde gebeurt de verrekening bij de verdeling van de erfenis nadat beide ouders overleden zijn ?

Kind 1 : waarde bouwgrond op het moment van verdeling
Kind 2 : waarde landbouwgrond of bouwgrond op het moment van verdeling ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 29 jun 2010 15:54

Ouders hebben 2 kinderen.
Aan het ene kind werd een stuk bouwgrond geschonken, aan het andere een stuk landbouwgrond.
Dit laatste kind is daar een landbouwbedrijf begonnen en heeft ook een huis bij dit bedrijf gebouwd.

Aan welke waarde gebeurt de verrekening bij de verdeling van de erfenis nadat beide ouders overleden zijn ?

Kind 1 : waarde bouwgrond op het moment van verdeling
Kind 2 : waarde landbouwgrond of bouwgrond op het moment van verdeling ?
Op de waarde op de dag van het overlijden. Dus wanneer de erfenis openvalt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

vlam
Topic Starter

#3 , 29 jun 2010 15:59

Bedankt voor je snelle antwoord, maar ik vrees dat ik misschien niet helemaal duidelijk geweest ben.

De vraag ging niet zozeer over het moment dan wel over de waarde.

Het stuk grond dat als landbouwgrond geschonken is, maar waar later op gebouwd werd, wordt dat voor de erfenis gewaardeerd als landbouwgrond of als bouwgrond ?

Reclame

roharro

#4 , 29 jun 2010 16:31

Bedankt voor je snelle antwoord, maar ik vrees dat ik misschien niet helemaal duidelijk geweest ben.

De vraag ging niet zozeer over het moment dan wel over de waarde.

Het stuk grond dat als landbouwgrond geschonken is, maar waar later op gebouwd werd, wordt dat voor de erfenis gewaardeerd als landbouwgrond of als bouwgrond ?
Aangezien het op het ogenblik van overlijden bouwgrond is wordt die gewaardeerd als bouwgrond. Dus waarde van dergelijke bouwgrond op dat ogenblik.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

frank1234

#5 , 01 jul 2010 16:04

landbouwgrond wordt geen bouwgrond omdat erop gebouwd wordt

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”