Hallo, ik heb een vraag het zit nl zo.
Mijn moeder is 2 jaar geleden gestorven, mijn vader is de week daarna al naar een andere vrouw gaan lopen, een weduwe die bij hen kwam ook toen moeder nog leefde.
Mijn moeder heeft nooit niks gehad, ze heeft altijd hard gewerkt om 4 kinderen groot te brengen, geld dat beheerde mijn vader, ze had vaak last van stress en dan zeiden we tegen pa ga eens een terrasje doen maar nee voor een kop koffie op terras had je thuis een hele pak.
Nu met zijn nieuwe vlam doet hij terrassen het kan niet op, in de zomer dagelijks.
Hij is al heel snel ingetrokken bij die nieuwe vrouw nu wil hij zijn huis verkopen.
Hij wilde vroeger het huis niet kopen maar mijn moeder drong aan en hebben ze het toch maar gekocht dus zonder mijn moeder had hij nooit een eigen huis gehad.
Als hij het nu kan verkopen kan hij ook dat geld nog doordraaien met zijn vriendin.
Nu is mijn vraag als ik niet teken voor verkoop kan hij het dan toch verkopen ?
Ik vind gewoon dat hij geen recht heeft om er het huis door te draaien terwijl mijn moeder nooit niks aan haar leven gehad heeft en ook niet heeft kunnen genieten van het geld dat ze hadden.
Hoe werkt dat nu kan hij het huis verkopen zonder mijn toestemming.
Sorry voor mijn boze mail maar ik hield heel veel van mijn moeder en vind niet dat hij recht heeft om het huis te verkopen en er dan het geld door te draaien iets wat hij vroeger nooit zou doen want alles werd opgepot.
Ik hoop dat er iemand is die mij een antwoord kan geven op mijn vraag
Beste,
Als je het enige kind bent van je ouders, dan heb je bij het overlijden van je moeder de blote eigendom ge?rfd van de nalatenschap van je moeder (art. 745bis B.W.).
Je vader heeft dus het vruchtgebruik. Het is voor je vader onmogelijk om het huis te verkopen zonder jou toestemming, daar kan enkel jij over beslissen.
Wat er wel tot de mogelijkheden van je vader behoort, is dat hij de omzetting van zijn vruchtgebruik in volle eigendom vraagt. Dat kan in onderlinge toestemming met jou, of als dat niet lukt, kan de rechtbank daarover beslissen. Maar daarvoor krijg je natuurlijk wel de gepaste vergoeding.
mVg,
Troy