verdeling erfbelasting

kreukelzone
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

verdeling erfbelasting

#1 , 01 apr 2025 14:03

Hallo,
Mijn vader is een tijdje geleden overleden.
De erfenis werd gelijk verdeeld voor de 4 kinderen.

Echter, enkele jaren geleden leende ik voor de aankoop van mijn huis het bedrag van 100.000 euro van mijn vader,
dit werd met een schulderkenning bij de notaris vastgelegd.
Daarin stond gestipuleerd dat ik het binnen de 6 maanden na zijn overlijden aan de anderen moest terugbetalen.
Na zijn overlijden liet een medewerker van de notaris me na lang aandringen weten dat ik het bedrag van 75000 euro
gewoon kon overschrijven naar de anderen hun bankrekening, en dat de overschrijvingen volstonden als bewijs, plus eventueel een ondertekende kwijting.
Wat hij ook zei, is dat ik op dat geld geen belastingen zou betalen, aangezien ik het aan hen betaalde, en dat de belastingdienst hiervan op de hoogte zou zijn via hem. Ik was verrast, maar dat leek wel een kleine opsteker in zowat de moeilijkste tijd van m'n leven.

Nu, enkele maanden later, kreeg ik de erfbelasting op het nalatenschap en ik betaal exact evenveel als de andere kinderen.

Ik trachtte de notaris te contacteren, wat zoals altijd erg moeilijk is. En uiteindelijk kreeg ik een erg beknopt en onduidelijk mailtje van de notaris zelf (niet de medewerker) dat het wel degelijk gewoon door 4 is. Al is het zo onduidelijk verwoord dat je het ook anders zou kunnen interpreteren.

Vandaar dat ik het hier even wou navragen, omdat ik er eigenlijk allemaal niet zo goed meer vertrouw.
Hartelijk dank.

wanton

#2 , 02 apr 2025 08:44

Is normaal. Vlabel houdt voor de berekening van de erfbelasting geen rekening met die 100000 euro die u vroeger heeft ontvangen. Zij delen enkel het nu aanwezige bedrag door het aantal erfgenamen.
Bij de verdeling moet natuurlijk dat bedrag wel in rekening gebracht worden. Wees blij , u doet profijt!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

kreukelzone
Topic Starter

#3 , 02 apr 2025 09:34

Is normaal. Vlabel houdt voor de berekening van de erfbelasting geen rekening met die 100000 euro die u vroeger heeft ontvangen. Zij delen enkel het nu aanwezige bedrag door het aantal erfgenamen.
Bij de verdeling moet natuurlijk dat bedrag wel in rekening gebracht worden. Wees blij , u doet profijt!
Ik wou niet de indruk wekken dat ik mij benadeeld voel.
Het is gewoon het feit dat ik van 2 notarismedewerkers heel verschillende informatie krijg.

Wat bedoelt u met profijt? Want ik moet toch belastingen betalen op dat geld?
Of bedoelt u dat ik dat geld zonder interest mag terugbetalen?

Dank,

Reclame

wanton

#4 , 02 apr 2025 12:13

Stel, uw vader laat 400.000 euro na. Dat wordt zo aangegeven. Elk kind betaalt erfbelasting op 100.000 euro. Voor ieder hetzelfde. Maar die 100.000 van vroeger maakt dat elk recht heeft op 125.000, waarbij niemand betaalt op die 25.000 euro. Doordat u uw 3 broers/zussen elk 25.000 euro betaalt ontvangt ieder 1/4 van de fictieve massa = 400.000 + 100.000 of 125.000 euro. Alles vereffend. Deels zonder erfbelasting.
Toet-anch-Amon

kreukelzone
Topic Starter

#5 , 02 apr 2025 14:39

Nee, de schuldvordering van 100.000 was van in het begin inbegrepen in het roerend vermogen, en de belastingen zijn daarop berekend en door 4 gedeeld.

wanton

#6 , 02 apr 2025 17:29

Wat is dan het probleem? Ieder erft daar 25.000 van en betaalt e nodige taksen. U ook!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”