DE VADER ZEGT:" IK BEN U VADER NIET"

karina@home
Topic Starter

DE VADER ZEGT:" IK BEN U VADER NIET"

#1 , 07 aug 2006 13:03

Korte situatieschets. Kind wordt geboren en vader doet aangifte van geboorte van zijn zoon in het jaar 1959. Bij nazicht uittreksel geboorte-akte wordt dit bevestigd. Ouders gaan uit elkaar maar scheiden officieel nooit. Zoon groeit op bij de moeder en ziet zijn vader nooit. Zoon trouwt en zijn vrouw wil toch de vader zien van haar man. De oude man wordt bezocht in het verzorgingstehuis. Daar zegt de oude man tegen de zoon. Ik ben u vader niet! Wie is dan wel mijn vader vraagt de zoon en dat antwoord moet de man schuldig blijven.De zoon gelooft dit niet. Wat kan de zoon doen om toch zekerheid te hebben.
DNA-aanvraag? Hoe gaat dit in zijn werk om alles op een correcte manier af te handelen.
Moest de man overlijden en er is een testament , kan deze dan de zoon nog onterven of is de geboorte-akte bewijs van toch de zoon te zijn?
Bij geen testament , wat gebeurt er dan?
De zoon wil toch zekerheid over is deze oude man toch mijn vader of toch niet?
Wie kan mij helpen? Ik vind dit een levensvraag ? En heb het er moeilijk mee. Dank u
mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 aug 2006 14:24

De man die altijd is doorgegaan voor de vader is de juridische vader en dit zal zo blijven. Daar kan je nu niets meer aan veranderen. Dus bij erfenis verandert er niets, het is de vader.

Of dit ook de biologische vader is kan je enkel laten nagaan indien beide partijen de vader en de zoon akkoord gaan met een DNA onderzoek.

scorpioen

karina@home
Topic Starter

#3 , 08 aug 2006 08:50

Dus als de vader niet akkoord gaat voor DNA onderzoek dan zal de zoon nooit weten of de man zijn biologische vader is?? Kan dat? Iedereen heeft toch recht om te weten wie zijn biologische vader is? Of zie ik dat verkeerd?

Reclame

scorpioen

#4 , 08 aug 2006 10:47

Iedereen heeft toch recht om te weten wie zijn biologische vader is?
Ik zie geen enkele wettekst op grond waarvan dit kan afgedwongen worden.

scorpioen

karina@home
Topic Starter

#5 , 08 aug 2006 15:39

Dank u scorpioen voor je opzoekingen hieromtrent. Toch straf,h? dat je ook niet via rechtelijke weg kan afdwingen tot een DNA onderzoek. Enfin, dus als de oude man sterft moet zijn zoon hiervan toch op de hoogte worden gebracht. Maar kan de oude man ook zijn rekeningen leeghalen en al verdelen onder zijn dochters , zodat zijn zoon niets heeft of wordt er een tijd opgezet van datum van overlijden en dan bv 2 jaar daarvoor mogen er geen grote sommen zijn afgehaald , of mag dat wel .

scorpioen

#6 , 08 aug 2006 18:46

Voor de verdeling van de erfenis moet rekening gehouden worden met alle schenkingen die de overledene tijdens zijn leven gedaan heeft, zonder tijdbeperking.

scorpioen

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”