In 2022 is mijn Vader gestorven tijdens Corona.
Mijn moeder heeft het vruchtgebruik over de spaargelden en woning gekregen maar is niet in staat om zelfstandig te wonen en is dus naar een zorgwoning gegaan en er is een bewindvoerder aangesteld.
Wij wilden de woning overnemen maar mijn moeder wilde blijven gebruik maken van haar vrucht gebruik omdat ze nog geen afstand kon doen.
De woning staat tot op de dag van vandaag leeg en er is niks meer onderhouden.
Wij zijn vorige week de woning gaan bekijken en komen tot de volgende vastelling:
-De woning is van instapklaar naar volledig te renoveren gegaan.
-Er is in al die tijd niet verwarmd (stroom stond uit), verwarming werkt ook niet bij testen.
-Alle lampen zijn van de plafonds afgehaald (door de kabels af te knippen)
-Buitengevel bekleding is los en er is vochtschade binnen.
-trapliften werken niet meer.
-Keuken volledig afgebroken.
-houten veranda komt volledig los
-Tuin compleet onderkomen (garage gaat vermoedelijk afgebroken moeten worden)
Wij hebben de bewindvoerder al gemeld dat de vruchtgebruiker moet instaan voor het onderhoud van de woning.
Zeker aangezien ze willen dat het vruchtgebruik afgekocht gaat moeten worden. (in 2022 was dit 15%, sinds 2024 is dit 36%)
De bewindvoerder lacht dit weg en zegt dat het weinig zin heeft om die kosten er in te steken aangezien de volgende eigenaar dit mss toch afbreekt.
Ik heb aangegeven dat het de bedoeling was dat we het huis wat zouden opknappen en dan via sociale maatschappij zouden verhuren aangezien het een aangepaste woning is. dit is nu niet meer mogelijk (waarde van huis zou in bewoonbare toestand 350k waard zijn (nieuw dak, nieuwe ramen, nieuwe cv) en
vorig jaar is het op 180k geschat door het onderkomen.
Wat kunnen we nog doen om de bewindvoerder te overtuigen? in normale omstandigheden woont de vruchtgebruiker hier in en heb je dit dus niet ...