Vader gestorven, vruchtgebruiker naar zorgwoning

aceke
Topic Starter

Vader gestorven, vruchtgebruiker naar zorgwoning

#1 , 06 mar 2025 10:40

In 2022 is mijn Vader gestorven tijdens Corona.
Mijn moeder heeft het vruchtgebruik over de spaargelden en woning gekregen maar is niet in staat om zelfstandig te wonen en is dus naar een zorgwoning gegaan en er is een bewindvoerder aangesteld.
Wij wilden de woning overnemen maar mijn moeder wilde blijven gebruik maken van haar vrucht gebruik omdat ze nog geen afstand kon doen.
De woning staat tot op de dag van vandaag leeg en er is niks meer onderhouden.
Wij zijn vorige week de woning gaan bekijken en komen tot de volgende vastelling:
-De woning is van instapklaar naar volledig te renoveren gegaan.
-Er is in al die tijd niet verwarmd (stroom stond uit), verwarming werkt ook niet bij testen.
-Alle lampen zijn van de plafonds afgehaald (door de kabels af te knippen)
-Buitengevel bekleding is los en er is vochtschade binnen.
-trapliften werken niet meer.
-Keuken volledig afgebroken.
-houten veranda komt volledig los
-Tuin compleet onderkomen (garage gaat vermoedelijk afgebroken moeten worden)

Wij hebben de bewindvoerder al gemeld dat de vruchtgebruiker moet instaan voor het onderhoud van de woning.
Zeker aangezien ze willen dat het vruchtgebruik afgekocht gaat moeten worden. (in 2022 was dit 15%, sinds 2024 is dit 36%)
De bewindvoerder lacht dit weg en zegt dat het weinig zin heeft om die kosten er in te steken aangezien de volgende eigenaar dit mss toch afbreekt.
Ik heb aangegeven dat het de bedoeling was dat we het huis wat zouden opknappen en dan via sociale maatschappij zouden verhuren aangezien het een aangepaste woning is. dit is nu niet meer mogelijk (waarde van huis zou in bewoonbare toestand 350k waard zijn (nieuw dak, nieuwe ramen, nieuwe cv) en
vorig jaar is het op 180k geschat door het onderkomen.

Wat kunnen we nog doen om de bewindvoerder te overtuigen? in normale omstandigheden woont de vruchtgebruiker hier in en heb je dit dus niet ...

mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 mar 2025 11:41

Wie heeft al die schade aangebracht, en het pand laten verloederen?

wanton

#3 , 06 mar 2025 12:06

Vruchtgebruik afkopen? In 2022 = 15%. In 2024= 36%.
Niet normaal. Waarde van het vruchtgebruik daalt naarmate hogere leeftijd.
Hoe oud is moeder?

Waarom is de woning niet verhuurd? Gewoonlijk wordt die huur mee gebruikt om de kosten van zorgwoning of rusthuis te betalen. Spijtige gang van zaken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

aceke
Topic Starter

#4 , 06 mar 2025 19:14

Wie heeft al die schade aangebracht, en het pand laten verloederen?
Wie schade gemaakt heeft geen idee, een deel is door gebrek aan onderhoud een ander deel is vermoedelijk de zussen van vruchtgebruiker aangezien zij de sleutel hadden (zelfs bewindvoerder had deze niet)

aceke
Topic Starter

#5 , 06 mar 2025 19:15

Vruchtgebruik afkopen? In 2022 = 15%. In 2024= 36%.
Niet normaal. Waarde van het vruchtgebruik daalt naarmate hogere leeftijd.
Hoe oud is moeder?

Waarom is de woning niet verhuurd? Gewoonlijk wordt die huur mee gebruikt om de kosten van zorgwoning of rusthuis te betalen. Spijtige gang van zaken.
Moeder wilde het pand nog kunnen bezoeken

Vruchtgebruik tabellen zijn zeer nadelig aangepast in zomer 2024.

aceke
Topic Starter

#6 , 28 mar 2025 12:23

intussen hebben wij een gesprek aangevraagd bij de vrederechter om dit te bespreken ivm slechte bewindvoering.
nu kregen wij te horen dat we langer dan een maand moeten wachten voor we antwoord krijgen en nog langer voor er effectief een afspraak gaat zijn...
Is er iets dat wij kunnen doen om dit te versnellen? intussen blijft de woning verkommeren ...

mava105

#7 , 28 mar 2025 16:18

Je kan al zorgen dat er geen daklekken zijn, dat alle ramen en deuren goed gesloten zijn, Dat het water en de gas worden afgesloten en dat er niemand binnen kan die er niet moet zijn.

HelDel

#8 , 31 mar 2025 12:38

Het is duidelijk dat de bewindvoerder zijn werk niet goed heeft gedaan. Hij moet elk jaar een verslag indienen bij de vrederechter. Daarin moet hij de inkomsten en de uitgaven weergeven. Als "kind" van degene die wordt vertegenwoordigd door de bewindvoerder heb je weinig rechten. Eigenlijk geen. De bewindvoerder kan je aan het lijntje houden, hij is tot niets verplicht.

Maar als je iemand als vertrouwenspersoon van je moeder zou kunnen laten aanstellen: aanvraag richten naar de vrederechter. Deze komt dan bij je moeder en ook de bewindvoerder zal aanwezig zijn. Meestal is de bewindvoerder anti want hij krijgt een pottenkijker. De vrederechter beslist dan of je als vertrouwenspersoon wordt aangesteld. EN de bewindvoerder is verplicht om vragen van de vertrouwenspersoon te beantwoorden. Daarenboven kan de vertrouwenspersoon digitaal het dossier en alle stukken inkijken, dus ook het verslag dat de bewindvoerder jaarlijks moet neerleggen en de tussentijdse vragen. Je weet dan ook wat er op de rekening nog staat ed.

Eénmaal je inzicht hebt hierin dan kan je aantonen dat de bewindvoerder zicht niet heeft gerealiseerd dat er geen facturen van elektriciteit en verwarming meer waren en dus dat het huis verkommerde.

Maakt u zich wel niet veel illusies over wat je kan bereiken. Ons kent ons (toch in de streek van Poperinge waar ik ervaring mee heb).

aceke
Topic Starter

#9 , 31 mar 2025 20:52

Ons gaat het er om dat de vruchtgebruiker de woning niet heeft onderhouden.
Wij willen dus afstappen van het afkopen van het vruchtgebruik aangezien de vruchtgebruiker hiervoor verplicht is de woning te onderhouden.
Wij hebben bij de initiële vraag tot bewindvoering gevraagd om vertrouwenspersoon te zijn maar dat was geweigerd.

Wij kunnen niks aan de woning doen omdat wij zelf geen sleutel meer hebben. De moeder heeft het vruchtgebruik waardoor wij niks kunnen doen en intussen het blijft verslechteren

HelDel

#10 , 01 apr 2025 16:53

Als jullie geen vertrouwenspersoon mogen zijn kan je eventueel de aanvraag opnieuw indienen.

Jullie zijn blote eigenaar. De vruchtgebruiker moet werken uitvoeren en onderhoud doen een beetje zoals de huurder dat zou moeten doen. Uw moeder staat onder bewind, zij kan dus niets meer. Het is de bewindvoerder die voor haar die handelingen moet uitvoeren of laten uitvoeren na akkoord van de vrederechter.

En hij heeft niets gedaan dus. (wat ik wel geloof!). Voor grove herstellingen moet er een samenwerking zijn tussen vruchtgebruiker en blote eigenaar. Allemaal zaken waarvoor de bewindvoerder jullie minstens had moeten contacteren.

Als ik het correct interpreteer kunnen jullie alleen maar een procedure voeren tegen jullie moeder (en dus haar bewindvoerder) omdat hij heeft nagelaten om minstens jullie te contacteren inzake nodig onderhoud/Groot onderhoud ed.

Ik zou een advocaat raadplegen. Het lijkt mij de moeite. Bewindvoerders beantwoorden zelden mails of vragen van familie. Ze leggen enkel 1 x per jaar een verslag neer bij de vrederechter en that's it!. Enkel als er een confrater hen vragen stelt beantwoorden wel de vragen. Het kan ook nuttig zijn om u door een advocaat te laten bijstaan als jullie een gesprek met de vrederechter hebben.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”