Vader overleden

Delange623
Topic Starter

Vader overleden

#1 , 04 nov 2009 13:52

Mijn vader is een jaar geleden overleden hij was gehuwd met volledige scheidng van goederen met stiefmoeder, het huis was zijn eigendom ik ben zijn enige dochter. Een handgeschreven testament werd door stiefmoeder achtergehouden maar nu toch aangeboden bij de notaris.Daarin staat dat mijn vader me alles nalaat wat hij bezit en een schenking aan mijn zoon(geld) en aan zijn vrouw geld bij verkoop van het huis. De notaris zegt dat zij vruchtgebruik behoud over de gehele erfenis is dat wel zo (mijn moeder is reeds 20 jaar overleden en zij haden een langst leeft al heeft).
Is het achterhouden van een testament strafbaar?
Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 04 nov 2009 14:08

De langstlevende echtgenoot krijgt het vruchtgebruik over de erfenis.

Het achterhouden van een testament 'ZOU KUNNEN' strafbaar(art. 491 Strafwetboek) zijn, maar u zal dan wel moeten kunnen bewijzen dat dit bewust gebeurde!

Delange623
Topic Starter

#3 , 05 nov 2009 13:13

Bedankt voor je snelle antwoord.
Wat is dan het nut van een testament?
Ik heb vernomen dat ik met uitzondering van het huis en de inboedel op de rechtbank kan eisen dat de overige bezittingen van mijn vader mij toekomen mits betaling van het vruchtgebruik aan mijn stiefmoeder? Is dat zo?
Alvast bedankt

Reclame

wanton

#4 , 05 nov 2009 18:31

Personen die hertrouwen en reeds kinderen hebben uit een vorige relatie , zouden meer moeten gebruik maken van de 'Wet Valkeniers'. Hierin verklaren zij dat het vruchtgebruik voor de overlevende echtgenoot/ote alleen van toepassing is voor de gezinswoning en de daar aanwezige huisraad. Daardoor beschikken de kinderen ten volle over alle andere goederen uit de nalatenschap van hun ouder , zoals (tweede) woning , gelden , auto , enz.

Inderdaad kan U het vruchtgebruik van uw stiefmoeder afkopen. Maar meestal is dat een vrij dure operatie , want men gebruikt daarvoor een coëfficiënt op basis van de leeftijd van de vruchtgebruiker. Ik ken niet alle cijfers van buiten , maar voor een vrouw van zestig jaar is die coëfficiënt iets meer dan 60 %. Dit wil zeggen , voor een bedrag van 100.000 € krijgt de vruchtgebruiker 60.000 €, de blote eigenaar ( het stiefkind) de rest of 40.000 €.

Eén en ander moet nauwgelet bekeken worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

laiko

#5 , 27 sep 2010 00:50

Mijn vader overleed in 1989 en had 2 jaar voordien aan mijn stiefbroer 600.000 fr.= 15.000 € geleend, zonder bewijs, mondeling in goed vertrouwen.
Samen zijn ze naar vader's bank het geld van zijn spaarboek gaan afhalen en dezelfde dag naar de bank van stiefbroer op diens rekening gaan zetten, ter aanvulling, want die had een kaskrediet dat niet afgelost geraakte, integendeel, hij maakte de put nog dieper (gokken).
Hij ontkende in alle toonaarden bij de verdeling bij de notaris en bijgevolg kon ik geen aanpraak maken op terugbetaling.De bankdirecteur heeft het gesprek gehoord want was in zijn privékantoor, bij overhandiging van het geld. Bij navraag (was ook mijn bankdirecteur toen) zei hij me dat hij niet mocht getuigen van juridische dienst van hoofdkantoor. Kan ik na al die jaren nog bewijs laten opvragen bij de bank ? Kan ik via advocaat en gerecht laten vragen/bewijzen hoe hij aan zulk groot bedrag kwam, of is dit te laat ?
De bankdirecteur is bij bewuste bank niet meer in dienst en heeft een eigen zaak in kleding aan de overkant van mijn straat (getuige ?)

Creatief

#6 , 27 sep 2010 11:22

Je kan slechts rekeninguittreksels opvragen van de laatste 10 jaar mits je beschikt over een akte van bekendheid. 1989 is te lang geleden om dit te bewijzen.
Je moet al minimum een verschil hebben van 15.000 € om deze nalatenschap voor het gerecht te brengen. Reken op een kost van ongeveer 20.000 € voor een advocaat, kosten die je gedeeltelijk kan terugvorderen als RPV, maar dan moet je de zaak wel winnen. De bewijzen zullen door de hoofdzetel van de bank dus niet meer aangebracht kunnen worden.
Je hebt enkel een getuige als deze écht wil gehoord worden. Indien je onder de verdeling van de nalatenschap getekend hebt dat je akkoord ging, dan was deze verdeling definitief.

laiko

#7 , 27 sep 2010 19:33

Bedankt, net wat ik dacht, te lang geleden en verdeling werd aanvaard.
20.000 € voor advocaat ?????? nulletje te veel ????

Creatief

#8 , 27 sep 2010 21:22

Bedankt, net wat ik dacht, te lang geleden en verdeling werd aanvaard.
20.000 € voor advocaat ?????? nulletje te veel ????
Absoluut niet! We moesten zelfs een "voorschot" van 3000 € betalen aan onze advocaat!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”