Blote eigendom op geld

Smileyke
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Blote eigendom op geld

#1 , 19 feb 2025 05:39

Mijn mama is 26 december 2024 overleden. Zij was op moment van overlijden getrouwd onder het wettelijk stelsel. Uit het attest van erfopvolging blijkt nu dat haar echtgenoot het vruchtgebruik krijgt op de hele nalatenschap en haar drie kinderen de blote eigendom.
Nu in dit geval is er geen eigen woning maar enkel spaarrekeningen, zichtrekeningen en een effectenrekening. Hoe wordt dit nu verdeeld? En mijn stiefvader heeft nu het vruchtgebruik over de inboedel, na haar dood heeft hij bijna al haar spullen in een hok buiten gezet. Deze wil hij naar een kringloopwinkel brengen. Kan ik hier iets aandoen? Aangezien deze spullen vochtig staan gaan deze gewoon kapot. Welke plichten heeft hij als vruchtgebruiker?

Alvast bedankt

wanton

#2 , 19 feb 2025 09:41

De normale werkwijze is dat de gelden op naam van de erfgenaam worden geblokkeerd bij een financiële instelling, met uitbetaling van de intresten aan de vruchtgebruiker. Dat duurt in principe zolang die leeft. En gedurende die tijd kunnen jullie dat geld niet gebruiken.
Wat je ook kan doen is het vruchtgebruik afkopen, dwz. eigenlijk betaal je de intrest in één keer. Hoeveel dat is hangt af van de leeftijd van de vg. Dan beschik je wel over dat geld.
Wat je niet mag doen is dat geld op zijn naam laten staan.
Hij heeft dus ook het vruchtgebruik van de inboedel maar geen eigendom. Hij kan daar niet alleen over beslissen. Indien hij afziet van het vruchtgebruik - de facto door alles buiten te zetten- is die inboedel van de erfgenamen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

bullgod

#3 , 19 feb 2025 09:43

zelfs al zou stiefvader het VG hebben op de "prullaria" van moeder, dan nog zijn de kinderen BE.
hij mag zaken waarvan hij geen eigenaar is niet weggooien of laten kapot gaan.
vermoedelijk is moeder op latere leeftijd getrouwd met stiefvader en had zij op dat moment misschien zelf roerend goed (geld, ...).
onder het wettelijk stelsel komen deze persoonlijke bezittingen van voor het huwelijk toe aan de bloedverwanten in VE, als ik mij niet vergis.
stiefvader heeft hier geen VG over.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Reclame

Franciscus

#4 , 19 feb 2025 15:57

Uw notaris raadplegen en het nodige laten doen ...wat @Wanton heeft geschreven.

wanton

#5 , 19 feb 2025 22:20

@bullgod : stiefvader heeft vruchtgebruik op alles wat in de nalatenschap van moeder zit. Ook eigen goederen van haar!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”