Betwisting schenking/verkoop deel van de woning mogelijk ?

Bountiful
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Betwisting schenking/verkoop deel van de woning mogelijk ?

#1 , 15 nov 2024 13:33

Hoi,

Mijn vader heeft in 2015 een schenking gedaan van de blote eigendom van zijn woning, naar mezelf en mijn zus. Aangezien er destijds nog een goede relatie was met mijn zus, heb ik besloten om mijn deel te verkopen aan haar. Alleen had zij niet genoeg financiële middelen, en heb ik dit voorgeschoten met een overschrijving en daarna hebben we de schenkingsakte + verkoopakte getekend. Ik heb dus eigenlijk mezelf betaald.

Helaas is de relatie met mijn zus compleet verzuurd doorheen de jaren, ondanks deze 'geste'.

Zo nu en dan denk ik er aan ... is dit nog te betwisten na al die tijd. Of is het zelfs betwistbaar, aangezien er nooit echt een verkoop is geweest aangezien ik nooit deze som echt heb ontvangen.

Thomas_A

#2 , 15 nov 2024 14:03

Wat was dan eigenlijk uw onderliggende bedoeling? Een lening van u aan uw zus, of een schenking? Het is toch het één of het ander.

Waarom die omslachtige constructie ook? Als u wou dat uw zus de volledige woning kreeg, kon uw vader toch direct aan haar schenken? Dan had u nog verrekening kunnen vragen bij een latere erfenis.

Bountiful
Topic Starter

#3 , 15 nov 2024 15:27

Het idee was om mijn deel te verkopen aan haar, zodat het officieel ook zo als schenking en dan verkoop staat geregistreerd. Misschien was het inderdaad makkelijker geweest op een andere manier.

Ikzelf heb nooit iets getekend qua schenking. Alleen het geld overgemaakt, en zij heeft dit een paar dagen later teruggestort.

Reclame

Thomas_A

#4 , 15 nov 2024 16:00

En wanneer en hoe zou ze u dan terugbetalen voor het deel dat ze van u gekocht heeft?

Als de betaling van haar naar u de prijs voor de verkoop van de halve woning is, wat is dan de betaling vooraf van u naar haar?

Bountiful
Topic Starter

#5 , 15 nov 2024 18:11

... wat is dan de betaling vooraf van u naar haar?
Gewoon het voorschieten van het geld voor de helft van de woning. Zij kon dit niet betalen.

Mijn punt is dat ik nooit de som heb gekregen voor de helft van de woning.
Maar weet niet of ik juridisch gezien een punt heb, gezien de 'verkoop' eigenlijk gewoon mijn eigen geld is.
Ik zou liever hebben dat de helft van de woning terug op mijn naam komt.

Thomas_A

#6 , 15 nov 2024 18:22

Dat ga je niet kunnen bekomen. Je hebt jouw helft verkocht.

Hopelijk is het duidelijk en door jou te bewijzen dat je haar hiervoor het geld gewoon geleend hebt en het geen schenking van jou aan haar was.

Bountiful
Topic Starter

#7 , 15 nov 2024 18:52

Ik kan niet bewijzen dat het een lening was. Tenzij het bewijs kan zijn ... ik stort op dag 1 het bedrag en zij stort het bedrag meteen terug op dag 5 ? (wat exact het bedrag is van de verkoop)

Maar het voorschieten van dit bedrag heeft niets te maken met het verkoopcontract veronderstel ik ? Maw, ik kan dit niet ongeldig laten verklaren ?

Thomas_A

#8 , 15 nov 2024 20:40

Nee, van die verkoop is een akte verleden. Die is wat hij is.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”