erven van grootouders bij ouders met testament langstlevende

jurid
Topic Starter

erven van grootouders bij ouders met testament langstlevende

#1 , 24 okt 2009 16:17

hallo

even een vraagje : mijn vader en moeder hebben naast mezelf nog 2 kinderen. Mijn moeder is overleden, mijn vader en moeder waren gehuwd en hebben overeenkomst "langstlevende" afgesloten. Onlangs overleed mijn grootmoeder (= moeder van mijn moeder). Gaat het eventuele gedeelte van de erfenis van mijn grootmoeder, dat per testament aan mijn moeder wordt toegewezen, nu automatisch naar mijn vader, of komt dit toch onmiddellijk aan mezelf en mijn broer en zus toe, of geldt hier nog een andere regeling ?

dank voor info.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 24 okt 2009 18:43

Het huwelijkscontract dat uw ouders hadden kan geen uitwerking meer hebben.

Zonder testament: de 3 kinderen zullen de plaats vervullen van de vooroverleden moeder.
Vader erft niet.

Met een testament: onmogelijk te zeggen zonder de tekst van het testament te kennen.

Een uitzondering is wel mogelijk indien de vader van uw moeder reeds vroeger overleden was; dan bezat moeder eventueel iets in blote eigendom uit de erfenis van haar vader en dan heeft uw vader recht op het vruchtgebruik daarvan, vanaf het overlijden van de moeder van uw moeder.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”