keuzebeding - kinderen volle eigendom laten erven

skalden
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

keuzebeding - kinderen volle eigendom laten erven

#1 , 26 okt 2024 14:16

Wij hebben huwelijkscontract (wettelijk stelsel) met keuzebeding, 3 kinderen, geen eigen vermogen.

Als 1 van ons sterft, wenst langstlevende een deel van de roerende goederen in volle eigendom voor zich te houden (via keuzebeding), en het overblijvende deel van de roerende goederen in volle eigendom naar de kinderen te laten gaan, om gedoe met aparte rekening in onverdeeldheid ('nalatenschapsrekening') te vermijden.

Ik veronderstel dat het overblijvende deel dat niet door langstlevende gekozen wordt, in de nalatenschap valt, en dat kinderen dan blote eigendom hiervan erven, en dus niet de volle eigendom.
Ik vraag me af of het mogelijk is dat de kinderen - louter door keuze in keuzebeding - een deel van de roerende goederen in volle eigendom kunnen erven, of is hiervoor steeds een testament nodig?

wanton

#2 , 26 okt 2024 18:03

Het feit dat de langstlevende vruchtgebruik heeft op de totale nalatenschap, is van toepassing als er geen enkele afspraak via testament of zo is gemaakt. Via afspraken (testament, huwelijkscontract, keuzebeding) kan daar van afgeweken worden.
Als dus in het beding staat dat de kinderen iets erven in volle eigendom, zal dat zo uitgevoerd worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

skalden
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 okt 2024 11:09

bedankt wanton, voor duidelijk antwoord.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”