Overleden vader was onder bewindvoering

Mitch71
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Overleden vader was onder bewindvoering

#1 , 13 aug 2024 11:32

Allen,

Naar aanleiding van een ereloonstaat, wens ik toch wat informatie.

Dit werd ons medegedeeld via bewindvoerder zijn eindverslag:

Factuur Meester X vordert betaling van zijn ereloonstaat t.b.v. 6.579,74
euro. De vraagt dient gesteld te worden of deze factuur dient betaald te
worden door de beschermde persoon, dan wel door mevrouw X, die de werkelijke opdrachtgever lijkt te zijn.

Ik ga Meester X de vraag stellen om een gedetailleerd ereloonstaat door te sturen.
Hoe kan ik te weten komen wie de echte opdrachtgever was? Zodoende kan de juiste persoon dit betalen.

Alvast bedankt

artemis

#2 , 13 aug 2024 13:13

Als het gaat over wettelijk toegestane kosten, of door de vrederechter toegestane kosten van de advocaat van prestaties die plaatsvonden vóór het overlijden van uw vader (want bewindvoering stopt op de dag van overlijden) dan lijken mij die kosten voor de erfgenamen.

Wat bedoel je met wie de werkelijke opdrachtgever was?

Wie de bewindvoering heeft aangevraagd doet er volgens mij niet toe want dat kan eender welke belanghebbende zijn, zelfs een buur.

Marcus Aurelius

#3 , 13 aug 2024 17:18

De normale gang van zaken is dat de bewindvoerder een eindafrekening opmaakt ten behoeve van de vrederechter, maar ook ten behoeve van de notaris, die deze kosten inhoudt op de erfenis. Het zijn inderdaad kosten verschuldigd op het kapitaal dat de bewindvoerder beheerde tot het overlijden. Het zal m.i. dan ook een gedetailleerde kostenstaat zijn. Zie ook: https://www.elfri.be/artikel/vergoeding ... indvoerder
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#4 , 13 aug 2024 18:29

Beschermingsvonnis eens nalezen

Beschermde persoon in rechtszaken betrekken kan vaak niet zomaar, maar slechts met toelating Vrederechter
(starten ve rechtszaak, beschermde persoon kan uiteraard gedagvaard worden)

Marcus Aurelius

#5 , 13 aug 2024 21:04

#4 De beschermde persoon is OVERLEDEN.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#6 , 14 aug 2024 10:54

#4 De beschermde persoon is OVERLEDEN.
Dat wil niet zeggen dat wat in zijn naam gestart werd voor overlijden, ineens verdwijnt ... zie ook #2

Wat vraagsteller niet vermeldt noch beantwoordt, is WAAROM Meester X een ereloonstaat vordert
(En Meester X is blijkbaar ook niet de bewindvoerder, diens kosten zijn wettelijk bepaald)
Noch wat bedoeld wordt met "opdrachtgever" ... noch om wàt voor opdracht het dan wel gaat

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”