Invullen erfbelasting, scheiding van goederen met gift aan elkaar

Cindy Ha
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Invullen erfbelasting, scheiding van goederen met gift aan elkaar

#1 , 21 jul 2024 21:02

Wat is dat moeilijk allemaal en ik wil het zelf kunnen.
Mijn vader is overleden 22 april en was getrouwd met mama onder huwelijksstelsel scheiding van goederen in 1974. Ze hebben in dat zelfde jaar nog een gift gedaan aan elkaar van alle roerende en onroerende goederen ( nt geregistreerd).
Nu ik ben er al uit dat er geen gemeenschap van goederen is, maar wel een onverdeelbaarheid ( ofzoiets) dus:
Vul ik nu in op eigen vermogen papa
1) zichtrekening ( op beide namen) :2
2) serviceflat erkend geschat op 281:2
3) waar schrijf ik dan nog de openstaande hypothecaire lening ( :2?)

Je moet bij de erfgenamen ( mama, zus en ik) ook aanduiden hoeveel % elk persoon krijgt op de volle eigendom, naakte of blote eigendom en vruchtgebruik. Mama denk ik 100% vruchtgebruik op alles ofzo, maar hoe splits ik dan serviceflat op tss zus en ik?

En in het begin moet je ook aanduiden wat het deel is bij de erfgenamen.

Of waar en wat moet ik de onverdeeldbaarheid invullen. ( gezamenlijke zichtrekening, serviceflat, betaalde ook samen in gemeenschappelijke kosten van de serviceflat,)
En al de ziekenhuiskosten is dat gewoon bij de forfait van 1500€
Begrafeniskosten neem ik gewoon de 7000€ forfait.

Dank voor jullie hulp, ik heb het nodig
Cindy

wanton

#2 , 22 jul 2024 10:28

Cindy, moedig dat je dit zelf wil doen. Maar er zijn simpelere gevallen om als eerste zaak aan te pakken. Ik denk toch dat het beter ( en misschien goedkoper) is om degelijke hulp te vragen.
Om zo iets vanop afstand uit te leggen, is er toch wat meer en concretere info nodig.
Wat is uw postcode?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Lelie60

#3 , 22 jul 2024 11:33

Als uw ouders een gift onder levenden hebben gedaan waarbij ze het maximaal vrije deel aan elkaar schenken dan erft uw moeder ook de helft van de blote eigendom + deel van de andere helft van vader en erven jullie minder. Dit kan nu wat betreft successierechten (voor gezinswoning) voordeliger uitkomen maar bij overlijden moeder later wel duurder door eventueel hogere schijf. Dan zou moeder best blote eigendom schenken. Dus best toch notaris raadplegen ?

Reclame

Cindy Ha
Topic Starter

#4 , 24 jul 2024 08:48

Mijn postcode is 2600

wanton

#5 , 24 jul 2024 08:55

Bedankt, ik had gehoopt u een expert te kunnen voorstellen, maar in die streek ken ik niemand.
Indien het nog niet gebeurd is: om de tegoeden bij de bank vrij te krijgen heb je een akte van erfopvolging nodig. En wegens het huwelijkscontract moet je daarvoor langs bij een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Cindy Ha
Topic Starter

#6 , 24 jul 2024 08:56

Ik denk dat dit de bedoeling van mama gaat zijn en liefst zo snel mogelijk omdat ze dan 3 jaar moet leven🙈🙈🙈.
Dus ik mag niet invullen bij die (on) roerende goederen mama 100% vruchtgebruik en dan zus en ik 50%?

Door scheiding goederen : app bv geschat op 300 000, daar is 50% papa. Het is die 50% dat verdeeld wordt niet? - de helft van de lening= 8000.
150 000 -8000 = 142 000
Dus 142000 wordt gedeeld en daar betalen belastingen op? ( maar dan niet 75 000 voor mij en zus?

Cindy Ha
Topic Starter

#7 , 24 jul 2024 08:57

Wanton, er was een verkeerde erfopvolging opgemaakt, maar ik denk dat notaris de juiste documenten opmaakt. De rekening is al vrijgegegevn

Lelie60

#8 , 24 jul 2024 14:32

Hoe weet u dat de akte van erfopvolging foutief was ? Wat werd er gestipuleerd in de gift onder levenden ? Soms kan de langstlevende partner een keuze doen.
Maar een beetje dat gebruik van giften%onder levenden kennende denk ik niet dat u en uw zus elk 50% blote eigendom erven. Uw moeder zal allicht 100% vruchtgebruik hebben op de volledige erfenis. Notarissen rekenen inderdaad een bepaald percentage voor de aangifte. Je kan de waarde van de eigendommen zelf lager inschatten dan de notaris. Als je niet onmiddellijk verkoopt loop je niet zo veel risico op boetes. Als je moeder successierechten betaalt op een deel van de 2de eigendom dan kan ze dit binnen het jaar zonder extra schenkingsrechten doorschenken aan jou en je zus.
Misschien is er een welwillende ambtenaar bij de dienst van successierechten waar je info kan vragen dat je aangifte correct is. Zeggen soms ook welk bedrag ze minimum willen voor bvb bouwgrond zonder dat je echt schattingen moet laten doen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”