vruchtgebruik

wimg4
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

vruchtgebruik

#1 , 13 jul 2024 20:10

mijn moeder is 30 jaar geleden gestorven .ik en mijn zus zijn toen ieder voor 1/4 blote eigenaar geworden van de ouderlijke woning. en mijn vader 100 % vruchtgebruiker . vader is hertrouwd en is onlangs gestorven wat gebeurd er nu met het huis .is nu mijn stiefmoeder vruchtgebruiker ?
ze waren getrouwd zonder huwelijkscontract .

Franciscus

#2 , 13 jul 2024 21:02

Is er een testament?
https://www.notaris.be/mijn-erfenis/hoe ... trouwd-was
Het gedeelte van uw voor - overleden moeder (huis en gelden) vallen niet onder het te delen erfenis van uw vader.
Hopelijk is er toen al een virtuele scheiding gemaakt zeker wat gelden betreft. Want daar had vader enkel het vruchtgebruik over. Over dat gedeelte is al erfbelasting betaald.
Raadpleeg asap een notaris.

wanton

#3 , 14 jul 2024 21:13

Zijn echtgenote krijgt slechts vruchtgebruik van zijn helft van de woning. Zij kan blijven wonen als zij jullie een halve huur betaalt.

Misschien erven jullie nu de blote eigendom van vaders helft. Een oplossing is dan haar vruchtgebruik afkopen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

bullgod

#4 , 15 jul 2024 00:08

Zijn echtgenote krijgt slechts vruchtgebruik van zijn helft van de woning. Zij kan blijven wonen als zij jullie een halve huur betaalt.

Misschien erven jullie nu de blote eigendom van vaders helft. Een oplossing is dan haar vruchtgebruik afkopen.
is stiefmoeder beschermd door VG gezinswoning?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

wanton

#5 , 15 jul 2024 11:09

Zij is beschermd als echtgenote van de overledene. Maar in dit geval kan die slechts het VG van zijn helft van de woning doorgeven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”