Bewindvoering, en verhuur in familie

Veelvraen
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Bewindvoering, en verhuur in familie

#1 , 10 jul 2024 14:17

Mijn dochter zal ons huis als schenking ontvangen. Zij is bewindvoerder van goederen over mijn zoon. Ik, moeder ben bewindvoerder van persoon.
Mijn zoon (ontvangt IVT en PVB) zal waarschijnlijk in het ouderlijk huis dat dan van mijn dochter is blijven wonen, net als ik trouwens. Ik zal vruchtgebruik hebben. Mag mijn dochter als bewindvoerder goederen haar huis verhuren aan haar broer die de beschermde persoon is? Kan dat aangevraagd worden aan de vrederechter? Bestaat daar een procedure voor? Zou ik als bewindvoerder persoon misschien keen machtiging kunnen krijgen ivm ondertekenen huurcontract?

Milo72

#2 , 10 jul 2024 14:25

Aangezien u schrijft dat u vruchtgebruik zal hebben, ga ik er van uit dat u enkel de naakte eigendom van het huis zal schenken, en zelf het vruchtgebruik houden.
In dat geval kan u als vruchtgebruiker (een gedeelte van) het huis verhuren, en niet uw dochter. Of u kan beslissen uw zoon kosteloos bij u te laten inwonen.
Sowieso vermoed ik dat u best ten rade gaat bij de vrederechter die toezicht houdt op de bewindvoering.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Inazuma
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 10 jul 2024 15:51

Het lijkt me dat u een stevig belangenconflict gaat creëren tussen de bewindvoerder en de beschermde persoon

Overlijdt u, dan heeft dochter een schenking gekregen, maar zoon blijkbaar niet ...
Als die schenking meer waarde heeft dan de helft van uw nalatenschap ooit (u kan slechts vrij beschikken over de helft, de andere helft gaat gereserveerd naar de kinderen) dan werd uw zoon tekort gedaan - tenzij u daar ergens andere schenkingen voor gedaan heeft ...

Dan moet dochter / bewindvoerder uit naam van haar broer / beschermde persoon de inkorting van uw nalatenschap gaan vragen ... op haar eigen erfdeel
Dat is een ferm belangenconflict

Eerder dan naar de Vrederechter te gaan, denk ik dat u beter naar een notaris stapt ivm successieplanning

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”