Hoe achterhalen of je vader overleden is?

jozef222
Topic Starter

Hoe achterhalen of je vader overleden is?

#1 , 01 jul 2024 01:39

Hallo beste forumleden, Hoewel ik een wettelijke zoon ben van mijn biologische vader heeft deze mij sinds mijn geboorte verstoten, met als gevolg dat ik al tientallen jaren van hem vervreemd ben en al die tijd geen contact meer had. Gezien de leeftijd die hij intussen zou moeten hebben is de kans heel erg klein dat hij überhaupt nog in leven is.

Aangezien in België een ouder nooit volledig een erkend kind kan onterven ging ik er van uit dat ik automatisch zou worden verwittigd in geval van overlijden. Intussen ben ik daar niet meer zeker van... Het kan dus zijn dat mij een erfenisdeel wacht waar ik geen weet van heb. Het is niet zo dat ik speciaal op de erfenis zit te azen van een vader die nooit naar me heeft omgekeken, maar mijn princiepskwestie is deze: ik heb een oudere broer in leven (met wie ik al evenmin contact heb) die ik niet gun dat hij de enige erfgenaam zou zijn in geval van overlijden. Hij zou mij zeker niet verwittigen indien dat het geval was. Omdat ik er van uit ga dat mijn vader eventueel wel nog in leven is wilde ik via het rijksregister zijn adres opzoeken maar ook dat lijkt niet mogelijk...? Heb ik als kind niet het recht om te weten te komen of hij reeds overleden is en zo neen, wat zijn verblijfplaats is? Dank bij voorbaat voor jullie inzicht!

Rolstoel1
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 jul 2024 22:14

Ik zit in een omgekeerd situatie heb ik een dochter heb die ik niet weet te vinden. Ik heb geprobeerd contact op te nemen,, zelfs via de rechtbank. Erger is dat die wel gaat erven.

Elk verhaal heeft zijn zijde. Als Uw vader komt te overlijden zou de notaris met U contact moeten opnemen. Ik denk niet dat een persoon opdracht kan geven deze informatie te verzwijgen aan een wettelijke erfgenaam.

Vroeger kon je via het kiesregister opzoeken of iemand was gaan stemmen en dus nog leefde. Dan moet je wel een vermoeden hebben van de stad.Of je daar nu nog inzage kan in hebben weet ik niet. Wetgevigen wijzigen.

Bestaan die boeken kieslijsten nog?

Heb je al eens een telefoonboek geprobeerd? Oude mensen hebben nog wel eens de gewoonte een telefoon te behouden. Je weet wel zo iets met een draad aan de muur is vastgemaakt tegen diefstal

Je moet toch ergens een laatste adres hebben, niet?

Veel succes.

mava105

#3 , 18 jul 2024 12:04

Even off topic: die draad aan de muur is er niet tegen diefstal, maar gewoon om de verbinding met de telefooncentrale.

Reclame

Sirkii

#4 , 18 jul 2024 21:14

Even off topic: die draad aan de muur is er niet tegen diefstal, maar gewoon om de verbinding met de telefooncentrale.
Weer wat bijgeleerd ;-))))

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#6 , 18 jul 2024 22:04

Er worden zelfs geen telefoonboeken meer gemaakt ...
Ook 1207.be is stopgezet
Je kan nog wel bellen naar 1207, maar met enkel een naam ... weinig kans tenzij je een heel originele achternaam hebt

Adres of zelfs woonplaats ga je nooit krijgen (privacy wetgeving)
Dood ja/nee ... dat zou wel kunnen, mss bij een notaris

Heb je zelf kinderen of ben je getrouwd ?

Rolstoel1

#7 , 19 jul 2024 01:26

Is dit vooruitgang of achteruitgang?

Waar is die goeie oude tijd dat je iemand kon vinden via een boek.

Nu hebben we netwerken, iedereen gebruikt (terecht) een valse naam en je kan niemand meer vinden.

Groeten,

Rolstoel1

#8 , 02 aug 2024 04:56

Vergeten te melden:
HEEMKUNDIGE KRING

Volgens gemeente of stad zijn er goed of slecht werkende. Uit ervaring ben ik eens opzoekingen gaan doen en deze hebben vaak oude telefoonboeken enzo liggen, ook oude gemeente boeken. Deze mensen zetten zich kosteloos in voor hun stad of gemeente en hebben zeer veel informatie die niet op het internet mag staan
.
Da's gratis. Ook in de plaatselijke bibliotheek hebben ze nog een oude telefoonboek liggen, Die ligt niet tussen de boeken, je moet ernaar vragen.

Wat betreft die telefoon met draad : als je met je lief aan het bellen was kon de familie meeluisteren . Zodra je neerlegde kreeg je een hele hoop over je heen. Oe hij is verliefd, kus kus kus een hele week kon je die commentaar horen van 's morgends tot 's avonds;

De jeugd van tegenwoordig weet niet wat wij vroeger hebben moete meemaken :-)

jozef222
Topic Starter

#9 , 12 aug 2024 04:54

Dank voor de reacties, ik ben inmiddels te weten gekomen dat mijn vader overleden is in 2010, veertien jaar geleden dus...!!!

Ik had op dat moment twee broers en één zus in leven, hetgeen wil zeggen dat niemand de notaris op de hoogte stelde van mijn bestaan.

Ik vind het overigens raar dat de overheid niet de plicht heeft om de wettelijke erfgenamen te verwittigen (als alle anderen dat nalaten te doen). Wellicht is de reden daarvan: Als wettelijke erfgenamen hun deel van de erfenis niet opeisen binnen 30 jaar komt dit geld ten goede van de Staat...

Als blijkt dat mijn twee broers en zus de erfenis onder mekaar hebben verdeeld zonder te melden dat ik er ook nog was, zijn ze dan strafbaar? Of dienen ze dan enkel alsnog met terugwerkende kracht met mij te delen, met inachtneming van de interesten?

lukasi

#10 , 12 aug 2024 08:55

ik denk dat je dit kluwen best eerst ter sprake brengt bij een notaris.
Afhankelijk van zijn advies kan je dan verdere stappen zetten .

Voor hetzelfde geld was er helemaal geen erfenis en waren enkele oude versleten meubels te verdelen.

Rolstoel1

#11 , 13 aug 2024 09:40

Maak niet uit, je mag je geschiedenis kennen. Ik zou toch eens naar de notaris gaan.

Het is niet aan uw broer of zus om te zeggen wie erfgenaam is. De notaris moet dat doen. Misschien was er nooit een notaris. wie weet.

Sterkte.

Ik zou ook graag willen weten hoe het verder afloopt.ik ben ook erfgenaam van broers/zussen die geen kinderen hebben en waar ik niet mee praat . Moet ik dan nagaan of ze nog in leven zijn?

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#12 , 13 aug 2024 18:41

ik ben inmiddels te weten gekomen dat mijn vader overleden is in 2010, veertien jaar geleden dus...!!!
Ik had op dat moment twee broers en één zus in leven, hetgeen wil zeggen dat niemand de notaris op de hoogte stelde van mijn bestaan.
Als er een notaris aangesteld werd, had die wel degelijk contact moeten proberen opnemen
Ook al werd hij aangesteld door de andere erfgenamen
Erfenis verdelen zonder dat een erfgenaam betrokken wordt, kan eigenlijk niet indien via notaris.

Op attest erfopvolging gaat u ook vermeld staan
Dus verdeling van banktegoeden kan ook niet, want bank geeft dat niet vrij tenzij met goedkeuring alle erfopvolgers

Andere optie: er is gefoefeld ...
bvb als broer(s) of zus volmacht hadden op rekening vader, dan kunnen ze overschrijven / afhalen wat ze willen
Ook al is vader overleden.
Tot een erfgenaam de bank verwittigt, weten ze daar ook van niets, dus dat gaat (niet eindeloos, maar het gaat).
Nalatenschap kan je ook zelf aangeven
Notaris is enkel in sommige gevallen verplicht

Toen mijn vader overleed, heb ik dat pas dikke maand na begrafenis aan bank gemeld, en de boel intussen zelf geregeld ipv via hun dienst nalatenschappen.
Veel handiger ...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”