Allen,
Alvast bedankt de vorige keer voor mijn neus in de juiste richting te sturen.
Nu zit ik met 2 vragen, als deze toch eerder onder een ander gedeelte van het forum horen, hoor ik dit graag.
1) Kan men na een overlijden bij een notaris alle documenten betreffende schenkingen opvragen ? Moet hij deze dan ook ter beschikking stellen? Is er een reden waarom dit niet standaard door de notaris ter beschikking wordt gesteld bij het openvallen van de nalatenschap?
2) Als men een advocaat onder de arm moet nemen om een rechtmatig deel van de fictieve massa te bekomen na overlijden, kunnen deze kosten dan verhaald worden op de nalatenschap / andere erfgenamen? Of is het aanvechten van een nalatenschap sowieso iets dat altijd op de (mogelijks) benadeelde partij verhaald wordt en dus enkel weggelegd is voor 'grotere' nalatenschappen waar de kost vs de moeite het voor de benadeelde afdoende moet zijn (of je toch al op voorhand een uitgebreidere rechtsbijstand afgesloten hebt, maar dat is toch ook een extra kost die je dan moet dragen). Stel je moet 5-10k ophoesten om je rechtmatige 20k te krijgen ipv. de 5k die men je 'maar' gunt, maar dan je nog altijd 'verlies' geleden desondanks je gelijk te halen, of is kan die 5 & 10k dan verrekend worden tegenover de fictieve massa?
Alvast bedankt voor jullie antwoord.