volgende situatie betreft woning:
- moeder overleden, vader nog levend.
- huidige situatie vader vruchtgebruik - kinderen blote eigendom 1/4. ( moeder 3 kinderen, waarvan 2 uit vorige = stiefkinderen voor vader)
De vraag die ik mij stelde is dat ik als kind van mijn vader de woning kan overnemen, en de stiefkinderen hun deel uit te betalen, zodanig ik de volle eigenaar word en bij het overlijden van mijn vader de eventuele miserie met de stiefkinderen kan vermijden voor de verdeling van de opbrengst van de woning.
Als ik het allemaal een beetje goed begrijp heeft de vruchtgebruiker ook nog recht op een deel van de afgestorvene volgens de tabellen.
is mijn redenering een beetje correct in volgend voorbeeld ?
- stel, woning is 200 000 euro waard
verdeling zou dan zijn 100 000 vader - 100 000 moeder. Dat betekend dat het enig kind van de vader 100 000 + 1/3 van 100 000 van de moeder ontvangt.
Maar als ik het allemaal online wat begrijp zou vader ook nog een deel van moederskant ontvangen ( vruchtgebruik ) volgens tabellen. De vraag is welke percentage moet in aanmerking worden genomen, de huidige leeftijd of de leeftijd bij het afsterven partner. En welke stellingen zijn nu eindelijk van toepassing, want je vind verschillende voorbeelden via het net .
reeds mijn dank voor diegene die het mij kunnen uitleggen.