Gemaakte kosten recupereren bij verkoop

Itx
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Gemaakte kosten recupereren bij verkoop

#1 , 31 aug 2023 17:49

Hallo, ik zit in een onverdeeldheid van een onroerend goed (25%) samen met mijn broer (25%) en mijn moeder (50%). Mijn broer en ik zijn blote eigenaars, mijn mama volle eigenaar voor haar deel. Mama heeft natuurlijk vruchtgebruik op alles. Mijn broer is gescheiden, heeft geen inwonende kinderen meer, maar kan geen geld beheren en is momenteel zelfs aangewezen op extra steun van de overheid om rond te komen. Mama verblijft in een woonzorgcentrum en kan met de huuropbrengst en wat extra van haar spaarboekje voorlopig haar verblijf betalen. We verwachten echter dat haar spaarboekje binnenkort opgebruikt gaat zijn. Mijn man en ik zijn overeengekomen de extra kosten voor haar verblijf in de toekomst volledig ten onze laste te nemen gezien mijn broer niets heeft. Bovendien dienen er wat werken te gebeuren aan de gebouwen (onroerend waarvan sprake hierboven) en gezien mama nauwelijks nog spaargeld heeft en mijn broer onvermogend is zullen ook wij daarvoor moeten instaan. Bij gevolg gaan wij binnenkort moeten betalen voor het instandhouden van het verhuurde gebouw alsook een deel van de kosten om mama in het WZC te laten verblijven.
Is er een wettelijk kader om bij verkoop van het onroerend de helft van de door ons betaalde kosten terug te vorderen van het erfdeel van mijn broer? Ten slotte is hij eveneens verantwoordelijk voor de helft. Er werd reeds geopperd van een akkoord te maken met mijn broer, doch hij wil nergens van weten en probeert op alle mogelijkheden zijn verantwoordelijkheid te ontlopen. Ook een verkoop op korte termijn wil hij niet van weten, daar hij dan dreigt zijn financiële hulp die hij nu ontvangt te zien wegvallen.
Alvast bedankt!

Lelie60

#2 , 01 sep 2023 11:23

Geld recupereren voor iets dat je vrijwillig betaalt zal moeilijk worden denk ik. Broer kan dit beschouwen als cadeau. Moeder zou wel als ze nog bekwaam is een lening kunnen aangaan (van jullie) en dat kan je dan bij de verdeling van de erfenis dan recupereren. Of via testament kan ze van haar deel de helft wegschenken aan jullie als ze dat wil.

bullgod

#3 , 01 sep 2023 11:43

aangezien moeder niet meer thuis woont, kan het huis (mits toestemming moeder) nu reeds verkocht worden? broer kan dat niet verhinderen. (desnoods afgedwongen via RB)
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”